Corona: we leren onze buurt weer waarderen
Corona: we leren onze buurt weer waarderen

Corona: we leren onze buurt weer waarderen

Een mooi bericht in de krant onlangs: vooral de grotere markten hebben het moeilijk en de kleinere buurtmarkten doen het goed. Markten die afhankelijk zijn van buitenlandse bezoekers zoals de Amsterdamse Albert Cuypstraat draaien slecht.

Louise Wesselius van de vereniging van marktkooplieden zegt erover in FD: ‘Dat is te danken aan corona. Veel mensen werken thuis en bezoeken tussen de middag even de markt. Dan hebben ze een loopje en doen ze ook even de boodschappen. Aangezien er niet buiten de deur wordt gegeten, kopen de klanten tegenwoordig meer en luxere etenswaren.’ De buurtmarkten trekken een nieuw publiek aan. Waar onder normale omstandigheden vooral een vergrijsd publiek rondloopt op de markt, komen nu de jongeren.

Vastgoed

Ondanks de coronacrisis is er juist veel vraag van investeerders naar supermarkten en buurtwinkelcentra. Vastgoed is daar tientallen procenten duurder geworden. Volgens makelaars Cushman & Wakefield kopen pensioenfondsen en vastgoedbeleggers nu vooral supermarkten en wijkcentra met een slager, een drogist en andere winkels voor producten die mensen dagelijks kopen. Vastgoed in de grote winkelstraten? Onverkoopbaar!

Het is mooi dat bewoners kun buurt herontdekken door de coronamaatregelen, Ik pleit al langer voor wijken met meer sociale cohesie. Zo’n wijk waar slenteren, ontspannen en ontmoeten centraal staan. Een buurt die aantrekkelijk, veilig en ­in­clusief tegelijk is.

15 minuten

Misschien moet we ons laten stimuleren door de Parijse 15-minuten ambities. Alles wat je nodig hebt op 15 minuten lopen. Jouw winkels, de markt, de gezondheidszorg, de school, de stamkroeg, je sportvrienden, heerlijke restaurantjes en terrasjes, werkplekken en misschien wel je stille liefde.
Hopelijk blijven we van onze buurt, en de buurtondernemers, houden die we tijdens het afgelopen jaar meer zijn gaan waarderen.

* Laatste revisie op 8 maart 2021 door Redactie AC

Bez 1 x, 1 snds (291023)

2 Reacties

  1. Mensen in de Pijp en omgeving lopen in de afgelopen jaren gillend weg van de Cuyp omdat het één grote tourist-trap is geworden. Misschien moet men daar in de periode dat de toeristen wegblijven eens investeren in de terugkomst van gewone Amsterdamse marktbezoekers. Daar draaide de Cuyp dertig jaar geleden prima op.

  2. Avatar Van Bart Van Der Kolk
    Bart van der kolk

    (late reactie door corona, sorry)
    Een herinnering: toen opa student was (jaren ’70) woonde hij in de Govert Flinckstraat. Toen was er slechts groente, fruit en vismarkt, prima voor de arme student want tegen 6’en was alle waar het goedkoopst. Toen was er Ome Herman met Surinaamse producten, Jopie met (meestal) verrot fruit, een stal met thee en drop, een echte visboer (niet uit ‘Urk’ ofzo) De enige uitzondering was de kraam van – ik ben haar naam vergeten, nee, Emmy Moens- die met pikante lingerie stond…
    Toen ik wegging uit de GF (2007), bestond de markt voornamelijk uit toeristen lokkers met stroopwafels, échte tapas en vooral veel pakistaanse en chinese nep. Ook de winkels achter de kramen veranderden van stoffenhal en Azaleapaleis in louche ‘loungerooms’ en nep-antiquairs.
    ‘Time is a change’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Total
0
Share