De auto is tegenwoordig de zondebok. Hij wordt geweerd uit woonwijken, bij de sportvelden en zeker uit binnensteden. Zelfs op feestjes durft niemand meer op te scheppen over een nieuwe wagen. De auto is taboe geworden. Maar… onmisbaar blijft ie wél. Bijna de helft van de Amsterdamse huishoudens bezit hardnekkig een auto. Voor werk, familiebezoek, ziekenhuisafspraak of school:. Mobiliteit is nodig om volwaardig mee te doen.
Beste tijd auto moet nog komen…
Toch wankelt het fundament. Het OV is na corona uitgekleed. Werklocaties en voorzieningen zijn voor veel mensen alleen nog met de auto bereikbaar. Voor zzp’ers is dat zelfs dagelijkse realiteit. Deelmobiliteit klinkt mooi, maar blijkt vaak duur en onpraktisch. En hoewel de auto vaak de snelste optie is – óók in de spits – roept iedereen dat het tijdperk van de auto voorbij is. Misschien begint het beste tijdperk juist nu. En dat is precies het probleem. De beste tijd voor de auto moet nog komen.
Anders gaan denken
Moeten we dan de auto ondergronds brengen in peperdure gemeentelijke parkeergarages? Of moeten we anders gaan denken? Over mobiliteit én over ruimtegebruik. Waarom niet minder mobiel willen zijn? Een school op loopafstand, boodschappen om de hoek, sporten met buurtgenoten, verhalen delen in de kroeg. Misschien kom je nog die leuke buurjongen met z’n hond tegen.
In plaats van onhandige alternatieven als deelmobiliteit te blijven pushen die het zelden winnen van de auto, is het tijd om de eigen buurt aantrekkelijk te maken. Minder haast, minder kilometers. De auto gebruik je dan pas als het écht nodig is.
Beleidsmakers, wil je iets veranderen? Kruip in de huid van bewoners en bedrijven. Begrijp wat mensen beweegt. En verleid ze met slimme, nabije keuzes. Een stukje lopen doet wonderen. Voor je buurt én je bloeddruk.
* Laatste revisie op 29 mei 2025 door Redactie AC
1 reactie
Het blijft moeilijk, de auto uit ons leven verbannen, zo’n 100 jaar na de uitvinding ervan. Het verbieden van het autogebruik is nog lang niet geaccepteerd, toch is het de enige oplossing, zeker in de stad. Als er geen regering komt die het OV dusdanig fijnmazig maakt dat iedereen ervan gebruik moet maken, blijft zelfs de e-auto de favoriet. . In een stad als Amsterdam is dat waanzin, om zoveel auto’s per km2 toe te laten. Op het verre platteland is de (volle) deelauto misschien nog wel voorlopig een oplossing. Maar natuurlijk beter is het ervoor te zorgen dat overal binnen 500 m openbaar vervoer beschikbaar is. Maar zolang het bestuur van dit land bestaat uit zelfingenomen ego-trippers is een oplossing nog ver weg…