Met veel voorpret gingen we in het Hemelvaartweekend lunchen bij een van onze lievelingsrestaurants in Amsterdam. We noemen geen namen, de Michelinster is terecht, en we komen er graag nog eens terug. Normaal is de sfeer geweldig met om ons heen gasten die ook genieten van alles wat er gebeurt en op tafel voorbij komt? Een echt feestje.
Helaas ging het niet zoals gepland. Naast ons een overhaast stel met maar liefst vier rinkelende telefoons op tafel. Zo van de cruise en net iets meer dan een anderhalf uur tijd voor het 4 gangen menu. Zo te horen moesten ze de rest van de reis nog plannen. Reservering hier, hotelboeking daar, kinderen bellen… haast, haast, haast. Ik ben benieuwd of ze iets hebben gemerkt van het prima eten en de geweldige service. Het toetje bleef staan.
Instagrammers
Aan de andere tafel twee Instagrammers; aangekleed en opgemaakt voor social media. Op een gegeven moment gingen ze luid facetimen met vrienden. Daarbij schaamteloos de video op de andere gasten richtend. Ik zei dat dat ‘unusual’ was in Nederland. Ik wist zo snel het woord voor onfatsoenlijk, schaamteloos en respectloos niet. Haar reactie: ‘I am unusual’. Donder op en ‘go home’. Wij zijn geen toeristenattractie. Daarna werd er snel met de American Express Platinum kaart afgerekend. Zonder die creditkaart is een hotelkamer dit weekend overigens niet te betalen.
Het bediend personeel had er ook moeite mee. Gastvrijheid staat hoog in hun vaandel. Maar, ook zij stoorden zich aan het gedrag van de toeristen die gehaast, en vooral voor Instagram en TikTok, hun sterretje komen prikken en de bediening gijzelen met hun haast en onbeleefdheid; “it’s all about me”.
Kwaliteitstoeristen
Amsterdam moet meer inzetten op kwaliteitstoeristen. Maar, in goed Engels: “be careful what you wish for”. Of we met hotelprijzen van 400 tot 800 euro per nacht die fijne, betrokken en geïnteresseerde toerist binnenhalen weet ik nog niet zo zeker. Voorlopig kiezen we maar even restaurants met weinig reviews van toeristen. Er is nog genoeg keuze in Amsterdam.
* Laatste revisie op 30 mei 2023 door Redactie AC
Het personeel heeft toch gewoon de autoriteit om dat soort gedrag te verbieden?
Zo langzamerhand ben ik er heel erg voor dat mobiele telefoons uitsluitend in de buitenlucht gebruikt mogen worden: NIET in restaurants, café’s, bioscopen, het OV!, stations en wat dies meer zij, maar ook niet op de fiets (tenzij stilstaand), in de auto (idem) of in gezelschap (tenzij iedereen hardnekkig zwijgt)…