Amsterdam wereldstad, een ideale achtergrond voor het opnemen van commercials. Vandaag was de uiterst grootstedelijke Grote Wittenburgerstaat, een locatie met een ruw randje waar in recent verleden ook meerdere geweldsincidenten met dodelijk afloop plaatsvonden, hiervoor een uitgelezen decor. Meer Urban kun je het niet hebben.
Terwijl een man van middelbare leeftijd tussen de bakken met kleurige tulpen de vogelpoep van zijn elektrische step aan het poetsen was, werd op de bijgelegen speelplaats een reclamefilmpje opgenomen.
Drie Aziatisch uitziende mannen met duur uitziende camera’s, statieven en andere apparatuur, stonden op de speelplek aanwijzingen in het Engels naar een een groepje skaters van puberleeftijd te schreeuwen.
Op commando voerden die jongens en ook een meisje halsbrekende toeren uit. In volle vaart suisden ze over zitting van de bankjes en maakten duizelingwekkende toeren. Alles werd gefilmd. Tientallen keren opnieuw.
Het zag er heel internationaal uit.
Vast een hele flitsende commercial die wereldwijd gaat. Wittenburg worldwide. Hip and happening.
Japan, Korea, Singapore, zoiets, daar komen die filmers vast vandaan, dacht ik en knoopte een gesprekje met de filmers aan.
Waarvoor de commercial was wilden ze niet zeggen. Vast een belangrijk project, dat geheim moet blijven, veronderstelde ik.
Daarop begonnen ze een beetje lacherig te doen.
Waar ze vandaan kwamen vroeg ik in mijn beste steenkolen-Engels.
‘From Amsterdam’ zeiden ze tot mijn verbazing.
‘Dus jullie spreken gewoon Nederlands?’ vroeg ik verbaasd.
Ze sloegen wat onbegrijpelijke klanken uit die in de verte op mijn moedertaal leken, waarna ze zeiden dat Nederlandse spreken hier helemaal niet nodig is.
In mijn ooghoek zag ik de man op de elektrische step in de schaduw van de Oosterkerk verdwijnen.
Amsterdam wereldstad inderdaad.
Het is maar dat U het weet.
* Laatste revisie op 18 april 2021 door Redactie AC