De razendsnelle flitsbezorgbedrijven als Gorilas, Flink en Getir spelen in op de groeiende behoefte van vooral jonge stadsbewoners aan snelle boodschappen. Ik gun ze die snelle bezorging; geniet van het leven.
Maar, voor de leefbaarheid van de stad zijn de flitsbezorgers minder goed nieuws. Met spelende kinderen op straat zijn de razendsnelle koeriers op hun fiets doodeng.
De bevoorrading van de darkstores en de koeriers zorgen voor veel drukte en geluids- en verkeershinder, volgens de Amsterdamse wethouder van Doorninck. Het is ook niet helemaal eerlijk. Als je een winkel of horecazaak opent, moet je een exploitatievergunning hebben en een mobiliteitsplan indienen. Voor darkstores zijn die broodnodige regels er nog niet. In een geheime stemming besloot de Amsterdamse gemeenteraad om per direct de vestiging van nieuwe darkstores voor flitsbezorging te bevriezen.
Steeds meer dark
De maatregelen staan in een voorbereidingsbesluit ‘darkstores met flitsbezorging’. Hiermee kunnen overigens ook andere webwinkels, dark kitchens en zelfs pakketafhaalpunten aan banden worden gelegd. In 2022 gaat de gemeente Amsterdam bepalen in hoeverre en onder welke voorwaarden flitsbezorgdiensten vanuit een darkstore op een bepaalde plek kunnen worden gevestigd.
Het flinterdunne voorbereidingsbesluit is voer voor juristen. De vraag is of het Amsterdamse college hiermee echt denkt weg te komen. De vastgoedeigenaren en de flitsbezorgers hebben diepe zakken om een leger aan advocaten in te schakelen. Eerder verloor de gemeente Amsterdam kostbare procedures bij de aanpak van Uber, Airbnb en de hotelstop. Dan verlies je nog veel meer tijd. Het besluit is een juridisch mijnenveld met grote risico’s. Of dat even ‘overnight’ regelen, zoals nu in Amsterdam, verstandig is, moet de tijd leren.
Arsenaal aan maatregelen
De gemeente beschikt vandaag al over een arsenaal aan maatregelen om de overlast aan te pakken. Maatregelen zijn bijvoorbeeld een parkeerverbod voor bezorgfietsen en -scooters, een vrachtwagenverbod in de straat, venstertijden, inspectie op arbeidsregels, een andere inrichting van de straat en een strikte handhaving op verkeersgedrag en geluidshinder. Waarom dan toch dat harde Amsterdamse besluit?
Het is jammer dat de flitsbezorgers zich zelf niets gelegen laten liggen aan de kritiek. Uit hun teleurgestelde reacties blijkt niet dat ze het snappen. Ze komen niet met voorstellen om de overlast aan te pakken en willen niet met de buurt in gesprek te gaan. Uit de vele klachten en handhavingsverzoeken blijkt dat de impact op de leefomgeving groot is. Dan is het dom om je kop in het zand te steken.
Flitsbezorgers blijven, GroenLinks niet
Tenslotte hoop ik dat dit geen brisant afscheidscadeautje is van de Amsterdamse Groenlinks wethouder aan het volgende college waarin Groenlinks vrijwel zeker niet terugkomt. De problemen met de flitsbezorgers zijn te serieus om als verkiezingsretoriek te gebruiken.
Flitsbezorging is een interessant dossier waar, ik voorspel je, uiteindelijk de consument het gaat winnen. De flitsbezorgers zijn een blijvertje; deal with it!
* Laatste revisie op 29 januari 2022 door Redactie AC
Het hoofd in de schoot?
Vaak zijn het niet de nieuwe ontwikkelingen die problemen opleveren, maar de mensen die zich in de uitvoering niet aan de regels houden. Daar is deze service vooral niet uniek in….
En dat is dan weer het gevolg van het ontbreken van een reële pakkans bij overtreding van welke regels dan ook. Handhaving is een lachertje in Nederland.
Gedogen is het nieuwe handhaven.
“afscheidscadeautje van de Amsterdamse GroenLinks wethouder aan het volgende college waarin GroenLinks vrijwel zeker niet terugkomt.” Huh? Walther? Speculaties, my dear? Het hele stuk is een flauwekulverhaal over een branche die snel afgeserveerd moet worden: vanuit een garage zakken chips bezorgen aan hongerige tieners die zitten te gamen, zoiets. Al deze ‘bedrijfjes’ snel opdoeken en echte bedrijven: echte bakkers, groentewinkels en slagerijen weer met een bezoekje vereren.. Niet meer s’ nachts in de luie stoel liggen en via de smartphone smerige troep bestellen.
Langzaam aan wordt duidelijk dat dit soort bedrijven geen bedrijven zijn en zeker niet in de grote stad passen. Gewoon uit die luie stoel en op tijd (niet s’ nachts) naar de winkel!
Bij nalezing, c.q. herlezing van dit stukje werd ik eigenlijk ook nog pissig : ‘de consument’ wint er absoluut niet bij, behalve de junk die snel bedient wil worden. We zijn te lui om zelf boodschappen te doen, niet Walther? Lees de kranten: inmiddels doen vrijwel alle grote steden het fenomeen in de ban, resp. beperken de flitsbezorgers tot normale werkwijzen. Daarom: de consument, wie dat ook moge zijn, is gebaat bij gezond voedsel, échte, eerlijke leveranciers (dat heten gewoon ‘winkels’, Walther) en normaal voedsel, dus geen chips en bier om 0300 uur s’nachts, dat moet je als ‘consument ‘ zelf maar ergens gaan scoren.. Net als dope.. Wat een wereld…