Wat is er nodig voor een city valet parking-dienst? Maar eerst, waarom is het nodig?
Mijn veronderstelling hierbij is dat er altijd mensen zijn voor wie de auto in de stad levensbelangrijk is. Het is een kleine groep, maar hun situaties klinken sterk. Daarmee kunnen ze een veel grotere groep automobilisten voor wie dat niet geldt dienen. Die schermt met ‘geleende’ argumentatie; ze verwijzen naar die kleine groep om strengere maatregelen voor zichzelf tegen te houden. Ook al zijn er goede alternatieven voor die groep die een kleine aanpassing van gedrag en vooral veel ‘omdenken’ vergen.
De binnenstad blijft toegankelijk voor een te grote groep automobilisten omdat die kleine groep ijzersterke, existentiële redenen heeft om een auto in de stad te hebben.
Als deze kleine groep nu een goed alternatief krijgt voor een geparkeerde auto voor de deur dan kan in ieder geval de geparkeerde auto uit de stad geweerd worden. Als dat kan kunnen er ook strengere maatregelen komen voor autoverkeer in en door de stad zonder drastische verbouwingen. Denk aan intelligente toegang op basis van het kenteken.
Wat is er nodig?
Het kan eenvoudig. In de parkeergarages moet een kast komen om autosleutels in op te hangen. Denk aan de Keycafe-kasten die bij de kroeg of de snackbar om de hoek hangen om de sleutels voor Airbnb’s in de buurt bij de bezoekers te krijgen. Sta die toe in de parkeergarages in de stad. De volgende horde is het organiseren van de valet, degene die de auto ophaalt en parkeert.
Bij aankomst thuis
De valet moet bij je voor de deur klaar staan als je thuis komt met de auto. De smartphone is hierbij essentieel. Als je op weg naar huis gaat druk je op een knop in een app. Daarmee deel je je lokatie en de valet kan zien hoe laat je waarschijnlijk thuis aankomt. Bij aankomst stap je uit en je geeft de valet toestemming je auto over te nemen door een qr-code op zijn of haar smartphone te scannen. Alle juridische kleine lettertjes zitten daaraan gekoppeld waarmee verzekering, risico, aansprakelijkheid en alles worden afgedekt. Je kan de valet later hiermee ook punten, complimenten of een fooi geven.
Bij vertrek vanaf thuis
Als je weet wanneer je van huis vertrekt dan voer je het tijdstip in op de app of simpelweg ‘zo snel mogelijk’. De valet ziet dat en gaat naar de parkeergarage om je auto op te halen. Je auto verschijnt kort daarna voor je huis en de valet wacht in de auto tot je verschijnt. Parkeren is niet eens nodig, even stoppen voor in- en uitstappen mag overal in de stad, behalve voor taxi’s. Voor de overhandiging is er weer een qr-code scan nodig. Zonder die scan is er mogelijk sprake van diefstal van de auto immers.
Ook voor klant zonder smartphone
Natuurlijk moet er ook een alternatief zijn voor de klanten zonder (werkende, opgelade) telefoon. Bij de qr-code staat een wachtwoord om voor te lezen aan iemand van de klantenservice die je kan bellen op het telefoonnummer dat ook bij de qr-code staat (desnoods met de smartphone van de valet zelf). Via dat telefoonnummer kan je ook je auto bestellen of vertellen waar je vertrekt en hoe laat je thuis komt. De valet ziet dan geen daadwerkelijke real-time lokatie maar eentje die op basis van route-informatie wordt uitgerekend.
Uitgangspunt is dat de valet wel altijd een werkende smartphone heeft. Rijbewijs, lage no-claim en een smartphone zijn dus de eisen. Voor piepjonge automobilisten geen optie dus.
Het hoeft niet altijd dezelfde valet te zijn omdat het openen van de Keycafe ook door anderen gaan die de rit hebben aangenomen. Meerdere valets kunnen de rit aannemen, van elkaar kunnen ze ook zien wie het dichtst bij is. Waarschijnlijk zullen ze kiezen voor kleine vouwfietsjes of opvouwbare stepjes (hopelijk geen elektrische) om sneller te zijn.
Kortom, alle ingrediënten bestaan al
Geen grote uitvindingen nodig, alles bestaat al. Het vergt alleen een ondernemer die dit aan elkaar knoopt:
- Juridische kant waarbij alle risico’s, verantwoordelijkheden, schade en dergelijke afgedekt zijn met een lap tekst die in de app komt te staan
- capabele werknemers die gewend zijn om werk aan te nemen via hun smartphone
- de sleutelkast met controle op wie toegang heeft tot de autosleutel
* Laatste revisie op 1 maart 2022 door Redactie AC
Dit is de zoveelste keer dat ik deze zelfde txt, met kleine veranderingen, voor bijval van dit business model lees. Ik zou zeggen: begin er nou gewoon maar eens mee. Op eigen risico klein beginnend uiteraard, en anders: investeerders zoeken en advertentiekosten betalen…
Hoe komt het toch dat ik helemaal geen zin heb om iets te lezen over elite-parkeerproblematiek? Misschien omdat de wereld hier niet ver vandaan in brand staat? Hou toch even op met dit soort onzin en ‘parkeer’ het tot we geen belangrijker zorgen meer hebben.
Zullen we dan maar nergens meer over schrijven?
Nee hoor, dat zeg ik niet. Maar tussen niet meer over dit soort grachtengordelgeneuzel schrijven en nergens meer over schrijven, zit nog wel een wereld van verschil. Dit is gewoon irritant geneuzel op dit moment. Parkeer dit uit fatsoen gewoon tijdelijk ergens in/voor/onder een veel te duur grachtenpand. Later kan dit heus wel weer een keer.
Ik ben het met je eens Milena dat grachtengordel elite voorzieningen wel een heel extreem ver van mijn bed show zijn. Inderdaad voelt de Zwarte Zee en een smeulende nucleaire barbecue wel als heel dichtbij.
Even los van de vraag of je alles weg moet relativeren vanwege de toestand in de wereld blijft dit natuurlijk wel een zich steeds herhalend tekentafelstuk met een heleboel mitsen en maren (die uiteraard niet worden genoemd) die voor een relatief klein aantal mensen zou kunnen werken, maar wel scheppen met geld gaat kosten.
Precies. En daarom hoef je je niet af te vragen of je dan maar nergens meer over moet schrijven of alles weg moet relativeren, maar dit elite-dingetje kunnen we best even parkeren op de achterkant van een kladblaadje. Het is gewoon niet gepast om het nu over zoiets relatief onbelangrijks te hebben. Komt straks wel weer.
Dit is niet bedoeld als een oplossing voor een elite, maar juist voor die kleine groep die auto-afhankelijk is. Die ‘gijzelen’ een aanpak voor de hele binnenstad omdat je het straatparkeren niet radicaal mag terug dringen zolang hun situatie bestaat.
Het is dus voor de stad heel kostbaar dat er voor die hele kleine groep van hulpbehoevenden geen oplossing is. Zodra die er is kan op grote schaal het straatparkeren terug gedrongen worden.
Ook als die kleine groep met gemeenschapsgeld de city valet parking kan inhuren dan is dat heel renderend. Want dan kunnen eindelijk heel veel andere auto’s uit de stad geweerd worden.
De echt rijke elite heeft een parkeerplaats onder hun grachtenpand.
Wat je dus voorstelt is een dure en onredelijk omvangrijke logistieke operatie op kosten van de samenleving die veel goedkoper kan worden opgelost met een algemeen parkeerverbod plus vergunningstelsel op basis van aangetoonde afhankelijkheid?
Reinder, niemand is auto-afhankelijk: mensen die hulp behoeven zijn niet auto- afhankelijk, maar vervoer-afhankelijk. Misschien gaat er eindelijk een lampje branden?
Ik krijg (overigens niet alleen op logistiek gebied) steeds vaker de indruk dat dit soort opgeklopte luchtfietserij “nodig” gevonden wordt -en er ook nog redelijk vaak doorgedrukt wordt- omdat er vriendjes op de juiste plaatsen zitten. Veranderen om het veranderen. Wat Suffie zegt: timmer gewoon die binnenstad dicht en als mensen daar zo nodig een auto willen hebben, laten ze een parkeerplaats kopen of geef ze (bij hoge uitzondering: dokters en zo) een vergunning om te mogen parkeren op gemeentegrond. Maar ja, jongens als Rustema en Ploos van Amstel vervelen zich blijkbaar relatief vaak en moeten ook wat te doen hebben/houden.
Milena: ik vind het niet juist dat je mensen als Walther Ploos van Amstel en Reinder Rustema op deze manier wegzet. Ik knijp al mijn handjes dicht dat er mensen zijn zoals zij, die de tijd nemen om iets te schrijven voor AC. Zij mogen zelf hun onderwerp kiezen en soms is dat een stokpaardje. Niks mis mee, want dat betekent ook dat ze er verstand van hebben.
Ik geef een reactie op en heb een mening over dit (en aanverwante) artikel(en). Het verbaast me dat een mening gekwalificeerd kan worden als “niet juist”.
Lieve Milena,
Een mening is nooit onjuist! Reinder dramt een beetje, maar dat doet ‘ie al jaren…
Straatparkeren, überhaupt parkeren is afhankelijk van de oplossingen: beter openbaar vervoer, ook voor gehandicapten, betere bereikbaarheid onafhankelijk van de ‘auto’…
En Walther is waarschijnlijk zeer afhankelijk van de bezorgdiensten… ( ook een zeer verwerpelijk fenomeen!). En daar mogen ze natuurlijk over schrijven, maar dan vinden ze ons tegenover zich! (dit is slechts een mening!).