Natuurlijk gaat er wel eens wat mis in de eeuwige bouwput die Amsterdam heet. Bij al die verherverbouwingen, herinrichtingen, vernieuwingen, renovaties en herstructureringsprojecten komt onvermijdelijk de menselijke factor om de hoek kijken. Doe je niets aan, is een gegeven. Meestal komen er dan excuses, soms aanpassingen. Maar soms is een gegeven verklaring voor een gemaakte fout wel heel bijzonder.
Ik denk dan even aan de middenkom voor het Centraal Station, waar na een ingrijpende herinrichting de nieuwe pieren voor rondvaartboten zijn aangelegd. Die pieren blijken namelijk niet toegankelijk voor mensen in een rolstoel of met een rollator. Een oplettende Amsterdammer die deze omissie via X (vanaf vandaag is het verboden om te spreken over ‘het voormalige Twitter’) meldde aan de gemeente kreeg van een webcaremedewerker een wel heel bijzonder antwoord: er was bewust voor gekozen om géén hellingbaan of lift te plaatsen, omdat de meeste rondvaartboten überhaupt niet rolstoeltoegankelijk zouden zijn. Sorry?
Liften en hellingbanen
Ik ken aardig wat mensen die afhankelijk zijn van een rolstoel of een rollator, of gewoon slecht ter been. Daar zijn er ook best veel bij die met een beetje hulp en ondersteuning prima vanaf een steiger op een schip zouden kunnen stappen. Maar dan moeten ze er wel kunnen komen en via de trappen naar de middenkom gaat dat dus niet. Dat is geen fout, dat is een blunder! En dan zo’n antwoord? Ik zou de pennenlikker die dat bedacht heeft kielhalen. Onder een rondvaartboot door, samen met degene die gemeend heeft liften en hellingbanen uit de plannen te schrappen.
De SP heeft ondertussen vragen aan de raad gesteld over deze kwestie. Terecht, alles wat openbaar is, moet voor iedereen toegankelijk zijn, al is het maar om de eendjes te voeren. Maar de mooiste dikke vinger komt vanuit de pleziervaart zelf, de eerste reder die rolstoeltoegankelijke rondvaarten gaat verzorgen heeft zich al gemeld.
Quick ’n Dirty
Volgens het webcarebericht is er sprake van een bewuste keuze, dus is er over nagedacht. Maar hoe is deze keuze tot stand gekomen? Amsterdam heeft een nogal uitgesproken inclusie-agenda, waarin met name de positie van mindervaliden centraal wordt gesteld. Je zou dus verwachten dat deze mensen er in de besluitvorming bij zijn betrokken. In deze casus heb ik meer de indruk dat één of andere raamambtenaar er even ‘quick ’n dirty’ een klap op heeft gegeven, gewoon op basis van dat hij of zij wel even dacht te bepalen hoe het zit.
Ach, misschien waren andere partijen wel belangrijker, of waren er andere prioriteiten. Misschien een gekke gedachte, maar is het nooit iemand opgevallen hoe weinig rolstoelgebruikers er doorgaans uit een toeristenbus komen?
* Laatste revisie op 6 september 2023 door Redactie AC
- Laat ze maar hangen! - 21 juli 2024
- De rolstoel en de rondvaartboot - 6 september 2023
- Preventief fouilleren is stom (gemaakt) - 12 december 2022
Ooit (’94) wilde ik met een (tijdelijk) gehandicapte franse vriendin een rondvaart maken, wij vonden rederij Kooij aan het Rokin de handigste opstapplek. Geen probleem: mijn vriendin werd vakkundig aan boord gehesen door twee stewards, en na de rondvaart er weer op dezelfde manier in haar rolstoel gezet.
Het is natuurlijk bizar dat dergelijke oplossingen vandaag niet meer voorhanden zijn, en met de huidige technologie is een invalidenliftje/hellingbaan ook geen probleem, lijkt me…
Alleen die bureaucraten in de Stopera, tja! Misschien moet Femke zich er persoonlijk maar even mee bemoeien, daar heb ik wel vertrouwen in. En de ongetwijfeld ‘junior medewerker’ van de afdeling gehandicaptenvoorzieningen zal z’n baantje waarschijnlijk niet gecontinueerd zien…
Eigenlijk hoop ik een beetje dat de schuld ligt bij een junior-medewerker, dat lijkt me meer verteerbaar dan dat dit het gevolg is van staand beleid…