De gemeente wil de Joan Muyskenweg iets naar het westen verleggen en de A2 een stadslaan maken. Want dat gebied moet een woonwijk worden met 1.000 extra woningen. Handig is dat metrostation Overamstel er al ligt.
Het is een verfrissende manier om naar het ruimtegebruik in de stad te kijken: waar kunnen we grote snelwegen opdoeken?
Kijk je met zo’n bril op naar de plattegrond van Amsterdam, dan zie je veel meer ruimte om te winnen, want die snelwegen leggen een groot beslag op de ruimte. Ruimte die we beter kunnen gebruiken voor goed ontworpen autoluwe wijken. Want waarom moeten auto’s op hoge snelheid een stuk de stad inrijden om aan het einde ervan alsnog gedoseerd toegelaten worden met stoplichten. Een paar kilometer 80 in plaats van 30 rijden? Is dat echt nodig? Ruimte in de (autoluwe) stad is echt belangrijker!
Weinig ambitieus
Om te beginnen is de stad weinig ambitieus als het om die A2 gaat. De automobilisten die vanuit de richting Utrecht komen worden nu met een enorme boog linksaf in de richting Schiphol over de Ring-Zuid geleid. U weet wel, die plek waar je rechts moet uitvoegen om linksaf te slaan en dan word je voorganger gewaarschuwd dat die op te hoge snelheid de bocht in gaat. Het is aangelegd alsof je ver buiten de stad door de weilanden rijdt. Bij de aanleg was dat ook zo, maar de tijden veranderen.
Er gaat op die splitsing een enkele rijbaan rechtdoor naar het centrum. Beter is om de A2 eerder al op te splitsen in banen voor linksaf naar de Ring-Zuid, rechtdoor de stadslaan op en rechtsaf naar de Ring-Oost richting Zaanstad. De baan linksaf wordt dan gebundeld met het verkeer uit tegengestelde richting, vanaf de Ring-Zuid richting Utrecht en gebruikt dan verder het asfalt dat er nu al ligt voor het verkeer dat vanaf de Ring-Oost komt. Met een nieuw stukje voegt het weer in op de A10 waar het dat nu al doet. Het verkeer dat vanaf de Ring-Oost komt moet met een nieuwe fly-over over de A10 heen en gebundeld worden met de boog voor het verkeer vanuit Utrecht richting Ring-Oost. Daarmee komt alle ruimte ten noorden van de A10 vrij!
Stadslaan
Dat kan dan omdat het verkeer rechtdoor richting Centrum ondertussen op een ‘stadslaan’ rijdt. Die raast dan niet meer rechtdoor in een rechte lijn de stad in, maar slingert dan mooi onder de A10 door via eerdergenoemde wijde boog die nu in gebruik is voor het verkeer uit Utrecht richting Ring-Zuid. Het verkeer dat vanaf de ring A10 (zuid of oost) komt voor het centrum gaat met een gewone afslag die strak langs de A10 ligt naar het straatniveau voor die stadslaan. Daar wordt het gedoseerd voor het de stad in kan. Dit lijkt dan meer op de Boulevard Périphérique rond Parijs, waar je na het afslaan bij een willekeurige ‘port’ de stad inrijdt op straatniveau, alleen ga je dan omhoog omdat de ‘périph’ verdiept ligt.
Zinloze snelweg
De hele A2 vanaf die knoop tot en met de Utrechtsebrug over de Amstel kan dan opgedoekt worden. Dat geeft ruimte! En omdat er immers een stadslaan ligt wordt al het gebied dat nu onbereikbaar wordt door die snelwegen plots ontsloten voor voetgangers, fietsers en automobilisten. Via gewone straten tussen hoge gebouwen daar naast de snelweg. Het is nota bene op loopafstand van metrostation Overamstel, dus een waardevolle en goed bereikbare locatie om te bouwen.
Het is echt belachelijk hoeveel ruimte die snelwegen opslurpen. Met dezelfde bril op om snelwegen op te ruimen schuif je nu de plattegrond (die je ondertussen in een ander venster open hebt) even naar het oosten en bekijk je de Gooiseweg. Van de A10 tot het Prins Bernhardplein ligt daar ook weer zo’n zinloze snelweg ruimte in te nemen. Weg ermee!
Het is een prachtige plek voor een autoluwe woonwijk in het groen. Parallel naast de Gooiseweg ligt nu al de Rozenburglaan. Dat is een uitstekende stadslaan om het verkeer gedoseerd de stad in te laten. Niet langer rechtstreeks naar het Prins Bernhardplein maar met een omweg. Dat maakt de Gooiseweg minder aantrekkelijk voor doorgaand verkeer via de Wibaut- en Weesperstraat.
Op de plek van die Gooiseweg kan een rij mooie appartementencomplexen in het groen komen te staan. De De Wetbuurt en Tuindorp Frankendael worden dan niet langer van elkaar gescheiden. In de plint van die gebouwen kunnen dan allerlei voorzieningen komen waar beide buurten van kunnen profiteren. Het is een mooie groene omgeving met sportvelden en een begraafplaats, maar dat kan mooier. Er liggen daar nogal wat sloten met stilstaand water. Zo’n Molenwetering kan goed recreatief water worden om in te zwemmen en roeien als het water gaat stromen en bijvoorbeeld op de Weespertrekvaart wordt aangesloten.
Smallere tunnel
Zuidwaarts gaat de Gooiseweg als snelweg door tot aan de A9. Daar geldt hetzelfde voor. Wat een rust en ruimte ontstaat er als dat een stadslaan wordt! Maar laten we eerst de blik even verleggen naar Noord. Daar ligt de Nieuwe Leeuwarderweg vanaf de A10 tot – en eigenlijk met – de IJ-tunnel. Zoals ik hier eerder al betoogde, die snelweg is een probleem voor de binnenstad. Auto’s worden daar op grote schaal in de stad geïnjecteerd. Die tunnel kan beter smaller worden, zodat voetgangers en fietsers met een zogenaamde ‘people mover’ door de tunnel kunnen met 70 à 80 km/u. Het centrum krijgt er dan een park van het formaat Vondelpark bij op enkele minuten afstand en Noord krijgt een extra route naar de zuidkant van het IJ.
Maar in mijn eerdere voorstel liet ik de snelweg eindigen bij metrostation Noorderpark. Maar juist betoogde een bestuurder uit Noord dat het woekeren is met de ruimte. Er is geen ruimte meer voor groen en sportvelden, terwijl die hard nodig zijn door de extra Noorderlingen die erbij komen. Toevallig ligt deze snelweg heel centraal en makkelijk bereikbaar voor grote delen van Noord. Ook ligt er al groen langs, dus het uitbreiden ervan komt dan heel natuurlijk.