De dagelijkse anarchie op het fietspad – Vijf grote gemeenten willen e-steps, fatbikes en andere elektrische buitenbeentjes van het fietspad weren. Begrijpelijk: het wordt er steeds drukker én gevaarlijker. De wethouders zeggen het helder: “Het fietspad moet een veilige plek blijven voor alle fietsers, niet alleen voor de grootste, sterkste en snelste.”
Mooi gezegd. Maar vanochtend stond ik een half uur langs mijn eigen fietspad en wat ik zag, sloeg alles: speedpedelecs, opgevoerde e-bikes, racende fatbikes en scooters. Allemaal met dezelfde houding: regels zijn voor een ander. Meer dan tachtig procent overtrad de basisverkeersregels. Met stip op één: fietsen met de telefoon in de hand. Verder: door rood knallen, geen richting aangeven, voetgangers negeren bij het zebrapad, spookfietsen, over de stoep rijden, – en natuurlijk massaal zonder licht in de avond en nacht. Het fietspad als anarchie in asfaltvorm.
Roekeloosheid
Mijn dagelijkse route is breed, strak en snel. Ideaal terrein voor roekeloosheid. Het nodigt uit tot gedrag waar Max Verstappen nog nerveus van zou worden; hier geldt simpelweg het recht van de sterkste. Verkeersgeweld zit vandaag op twee wielen. Amsterdammers voelen zich steeds onveiliger en het aantal gewonden loopt op.
En dan vraag ik me af: hebben we echt méér regels nodig? Of moeten we gewoon beginnen met handhaven wat er al is? Ik zie nooit handhaving. Nieuwe verboden zijn leuk voor de bühne, maar zolang gedrag de olifant in de kamer blijft, verandert er niets.
Houd het gezellig
Misschien is het tijd om het over fietsetiquette te hebben. Een beetje sociale hygiëne op twee wielen. Gewoon even nadenken: waar ben ik mee bezig? Hoe zou ik het vinden als iemand dit bij mij deed? In 2022 zette Het Parool al een prachtig lijstje neer met negentien simpele aanwijzingen. Dingen als: geef een belletje, rijd niet te dicht op iemand, en houd het gezellig. Geen hogere wiskunde, gewoon normaal doen.
Dus ja, gemeenten, verbied gerust die e-step of fatbike. Maar zonder gedragsverandering blijft het oorlog op het fietspad. Met of zonder nieuwe regels..
* Laatste revisie op 5 september 2025 door Redactie AC