Tijd voor een waterbaas

Waterfietsen In De Gracht
Waterfietsen in de gracht – © Arnoud Hugo

Tijd voor een waterbaas – Begin september kleurden de grachten weer blauw van de zwemmers tijdens de Amsterdam City Swim. Duizenden mensen doken het water in voor de strijd tegen ALS, vaak voor een vriend of familielid. Zelfs koning Willem-Alexander en koningin Máxima stonden langs de kant om dochter Ariane aan te moedigen. Een prachtig tafereel in steeds schoner water. Het laat zien: Amsterdam moet zijn water koesteren.

Water onder druk

Maar wie de stad een beetje kent, weet dat het water steeds voller wordt. Woonboten, rondvaarten, feestboten, bouwlogistiek, afvalschepen, terrassen op de kade, sloepen vol vrienden… én evenementen als Sail en Pride. En vergeet niet: het water is er óók om ons droge voeten te bezorgen bij klimaatverandering. De grachten moeten dus méér dan alleen leuk zijn.

De huidige logica van wie het eerst komt, wie het eerst maalt werkt niet meer. Het zorgt voor chaos en ongelijkheid. Net als parken, fietspaden en ov-knooppunten verdienen de grachten zorgvuldig beheer.

Meer dan toeristenplezier

Het combineren van functies kan waardevol zijn – denk aan rondvaarten die ook collectief vervoer bieden of bouwlogistiek die de stad bereikbaar houdt. Maar de druk op populaire grachten leidt tot keuzes tussen duurzaamheid, leefbaarheid en mobiliteit. Die keuzes kun je niet overlaten aan de markt. Toeristische exploitatie dreigt de balans te verstoren, terwijl bewoners in andere buurten nauwelijks toegang tot water hebben.

Tijd voor een waterbaas

Daarom is regie nodig. Heldere afspraken over aanlegplaatsen, klimaatmaatregelen, wandelroutes langs het water en het beperken van commerciële druk. Alleen samen – gemeente, waterschap, ondernemers en bewoners – kunnen we ervoor zorgen dat het water blijft bijdragen aan klimaatdoelen én leefbaarheid.

Amsterdam heeft een hoofdwaterstructuur nodig: een visie die water ziet als volwaardige infrastructuur, net zo belangrijk als wegen, ov en groen. Met nieuwe instrumenten – vergunningen, variabele tarieven, toegangsregels – kunnen we het schaarse water eerlijk verdelen. Soms is de beste gracht een lege gracht, een plek van rust.

De grachten zijn de ruggengraat van de stad. Geen decor, maar een gedeelde openbare ruimte. De vraag is: wie wordt de waterbaas van Amsterdam?

88 x, 1 va (291023)
Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Ook de moeite waard
Wolf - Bron: Pixabay
Lees verder

Wolven in Amsterdam

Er waren al wolven in Amsterdam nog voor iemand ze had zien lopen.Niet van die harige, romantische schepsels uit natuurdocumentaires, nee, échte wolven: dieren die zich vermommen als mensen met abonnementen op koffiebarretjes en meningen. Maar toen men op een…
Lees verder
Openart Een Superrealistische En Gedetailleerde Foto Ultrawide En 8K Resolutie Een
Lees verder

Het spekken van de kas

Het spekken van de kas – Wat lief! Wethouder Melanie van der Horst wil dat de verkeersboetes naar beneden gaan. De huidige hoge boetes dienen volgens haar allang niet meer de verkeersveiligheid, maar voornamelijk om de staatskas te spekken. Dat…
Lees verder
1985 Sail
Lees verder

Het trauma van Sail

Het trauma van Sail – Sail 2025 begint. Ik ga er niet heen. Want: in 1985, het was nog voor de uitvinding van de digitale camera, klom ik eens aan de oever van het Noordzeekanaal op een soort van toilethuisje…
Lees verder