Een gastbijdrage van Solaiman Ben Mohammed
Als chauffeurs van Taxicentrale Amsterdam (TCA) vervoeren wij dagelijks mensen van en naar ziekenhuizen, van en naar Schiphol, van en naar begraafplaatsen, van en naar de RAI als exclusieve partner enz. Wij zijn een belangrijke vervoerspartner voor veel bewoners en bezoekers van de stad.
Wethouder Mbarki van Economische Zaken trekt ten strijde tegen de platformeconomie. Hij wil meer macht voor lokale ondernemers en werknemers, onder meer door een lokale taxicoöperatie te ondersteunen. Maar, wat wethouder Mbarki wil onderzoeken of wil invoeren, dat bestaat al decennia. De Taxicentrale Amsterdams (TCA) is de grootste Amsterdamse taxicoöperatie met meer dan 800 leden die met veel inzet de coronajaren te boven zijn gekomen (voor corona waren er zelfs 1.500) leden, een directie, RVC en interne bestuur met actieve taxichauffeurs. Meer dan 90% van de taxi-inkomsten gaat naar de aangesloten chauffeurs.
Genegeerd door gemeente
Waarom moeten wij in de krant lezen over de plannen? Waarom worden wij door de gemeente genegeerd als het gaat om taxibeleid van Amsterdam? Waarom worden er met Uber gesprekken gevoerd, maar met ons niet? Waarom niet? Het beleid gaat over ons, maar wij worden vanuit de Stopera keihard genegeerd, met ons wordt niet gesproken.
Een nieuwe taxicoöperatie is geen oplossing voor de problemen in de taximarkt. De markt heeft last van platformen die als cowboys werken in de stad zonder enige controle vanuit de platformen zelf of de gemeente. De gemeente staat erom bekend dat zij niet in staat is om het probleem op te lossen in de taxibranche. Dit komt door gedoogbeleid naar de platformen toe en de ervaring met TTO-beleid is een mislukking.
Oppermachtig Uber
Er is geen draagvlak bij de taxichauffeurs op straat voor een nieuwe taxicoöperatie. Het plan helpt ook de chauffeurs bij de bestaande taxicoöperaties niet. Je versterkt er juist de positie van het oppermachtige Uber mee. Onderling samenwerking moet je uiteindelijke slimmer, klantgerichter en goedkoper maken dan de grote concurrent.
De taximarkt moet eerlijker. Amsterdam heeft betrouwbaar, veilig, bonafide taxivervoer nodig. Dat vraagt om een volumebeleid en een gelijk speelveld voor taxi-ondernemers. Daarnaast moet de gemeente weten welke chauffeurs er in de stad rondrijden. Om een eerlijke markt te realiseren moet je dus controleren en handhaven, voornamelijk op platformen waarvan hun chauffeurs onherkenbaar rondrijden in de stad.
Wij nodigen de wethouder uit om in gesprek te gaan met het bestuur dat bestaat vier actieve chauffeurs die met stemmen zijn verkozen, wij willen graag meedenken met het oplossen van de huidige problematiek.
Solaiman Ben Mohammed
Voorzitter Interne Bestuur
Taxicentrale Amsterdam
* Laatste revisie op 18 november 2023 door Redactie AC
Beste Sulayman Ben Mohammed,
‘de taximarkt moet eerlijker’ dat ben ik geheel met u eens. De rol van Uber is zeer dubieus, het zijn de vroegere ‘snorders’, ongeveer zo. Amsterdam heeft een betrouwbaar systeem van privévervoer nodig, geen wild-west, zoals dat nu is.
De TCA heeft bewezen dat ze weliswaar altijd zeer aanwezig is geweest op de taximarkt, maar in het verleden ook zeer onbetrouwbaar door onbehoorlijk bestuur, vreemde afspraken en corruptie. Daar zijn oud-bestuurders ook voor veroordeeld.
Het maakt de TCA , naast Uber toch een soort monopolist. De taximarkt moet transparanter, ben ik geheel eens. Maar ook goedkoper, en dat kan ook. Niet door ‘marktwerking’, want dat heeft bewezen NIET te werken (snorders, boeven en zwartrijders), maar door gemeentelijk ingrijpen; de gemeente controleert, subsidieert en reguleert een taxicentrale met een vast basissalaris voor chauffeurs. En zorgt voor e-taxi’s, laadpalen etc. Chauffeurs met minimaal 50% contracten etc. Niet de TCA, die heeft in het verleden bewezen dat niet te kunnen. Er werken nog veel te veel ‘cowboys’! En de prijs voor een simpele rit binnen Amsterdam is nog veel te hoog!
En er gaat nog veel te veel fout!. Juist daarom is een nieuwe taxicentrale (met gemeentelijke supervisie!) een zeer goede zaak…