Een slachting onder de fatbikes. Als u een fatbike wilt, kunt u beter nog even wachten. Er zijn maatregelen op komst die het gebruik ervan sterk inperken. Na invoering zal de markt overvoerd worden met tweedehands exemplaren, want voor heel veel huidige gebruikers zal de lol er dan snel af zijn. De verwachting is dat je minimaal 16 jaar moet zijn om erop te rijden. Je mag niet harder dan 25 km per uur en je moet een helm op. Vooral die laatste maatregel verhoogt de pakkans, want het is duidelijk zichtbaar als je je niet aan de regels houdt. De fatbike mag niet opgevoerd zijn, geen ‘gashendel’ hebben.

Grote druk

Uit allerlei geledingen van de maatschappij was er grote druk om dit soort maatregelen in te voeren. Zelfs de rijwielhandel zag de noodzaak ervan.
Alleen verkeersminister Barry Madlener (PVV) niet, die vond het allemaal maar onzin. Mensen moesten tenslotte lekker kunnen genieten van hun fatbike. Zijn kennelijk beperkt verstand kon niet verwerken dat dit genieten in de praktijk betekende: terrorisering van de fietspaden, veelvuldig hersenletsel bij jonge kinderen, schijt aan alle verkeersregels. Maar Barry is nu om, naar het schijnt, onder dwang van de Kamer. Mijn verwachting is echter dat hij nu met spoed de elektrische stepjes gaat toelaten op de Nederlandse wegen. Er moet tenslotte iets overblijven om de traumachirurgen en revalidatieartsen aan het werk te houden.

Gebrek

Dat gebrek aan vakbekwaamheid zien we bij meer PVV-ministers. Maar Barry is wel een van de ergste. Die wil ook Schiphol lekker laten groeien en misschien zelfs Lelystad alsnog openen. Als dit kabinet niet snel valt, gaan we in Amsterdam en ver daarbuiten nog heel veel last krijgen van deze schertsfiguur. Die zie ik in staat om louter om het feit dat zijn eigen kinderen misschien wel op een Fatbike rijden en hij zelf in een rustige omgeving woont, allerlei maatregelen af te schieten die de rest van Nederland dringend nodig heeft.
Het is de empathie die menige PVV’er ontbeert. Zoals nu ook Fleur Agema (PVV) geen pokkenvaccins naar Congo wil sturen. Om maar niet te beginnen over Marjolein Faber (PVV), de immigratieminister. Allemaal egoïsme wat de klok slaat.
Ach, mogelijk vindt u dat ik veel te ver ga in mijn nogal negatieve speculaties. Maar ik doe het louter in het landsbelang, dat begrijpt u wel. Ik ga nu eenmaal graag als een fatbike door de porseleinkast.

Afbeelding: Soeren van Pixabay

* Laatste revisie op 5 september 2024 door Redactie AC

72 x, 3 va (291023)

2 reacties

  1. De stemming over de moties is op 24 september. Ik hoop dat het voorstel van Olger van Dijk van NSC (met steun van VVD) voor een typegoedkeuring voor alle e-bikes het haalt. Mijn voorstel voor een kentekenplicht (althans onderzoek ernaar) haalt het hopelijk ook, dankzij Habtamu de Hoop (PvdAGroenLinks) ingebracht als motie.

    De motie vraagt om een onderzoek, maar als dat positief is dan betekent het dat elke e-bike in Nederland op een lijst van de Rijksdienst voor het Wegverkeer moet staan van goedgekeurde modellen.

    Voor de meeste fietsers heeft het geen consequentie, behalve dat ze dan op RDW.nl kunnen zien dat hun e-bike voldoet aan de eisen: niet (makkelijk) op te voeren, stopt met ondersteuning bij 25km/u, geeft zonder trappen maximaal 6km/u ondersteuning (om met e-bike in de hand te lopen).

    Heel veel meuk krijgt onmogelijk een typegoedkeuring. Dan moet eerst het 750Watt achterwiel eruit gesloopt worden en het ding handmatig opnieuw gekeurd worden, net zoals bij een zelfgebouwd of geïmporteerd voertuig.

    Ook alle fatbikes die af-fabriek met een gashendel zijn uitgerust komen onmogelijk op de lijst toegestane modellen.

    Handhavers op straat hoeven dan alleen het model op te zoeken in de RDW-lijst. Maar ze weten dan waarschijnlijk snel genoeg naar welke modellen ze moeten uitkijken. Die halen ze van de weg en kan ter vernietiging worden afgevoerd. Geen complexe, arbeidsintensieve testen op straat nodig. Vaak met 1 waarschuwing en bij de volgende keer gepakt voor hetzelfde pas vernietiging. Gewoon: “inleveren maar, u kunt gaan lopen.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.