De middenstanders willen graag de P+R rondom Amsterdam houden. De experts maken onderscheid tussen ‘bestemmings- P+R’, zoals rondom Amsterdam nu, en ‘herkomst P+R’. Eigenlijk ook nog een derde vorm ‘lokale P+R’, waarbij automobilisten onderweg opgevangen worden. Dat is wat de gemeente nu aanmoedigt.
Geen gemeenschapsgeld
Kijk je naar dergelijke stationsparkings dan zie je gelijk dat de capaciteit per definitie beperkt is. P+R in Amsterdam zelf, dat moet de gemeente zeker niet langer gaan subsidiëren. Laat de vrije markt er maar een marktprijs voor vragen. Het is absurd dat gemeenschapsgeld naar parkeergarage-uitbaters gaat die dan gegarandeerd gevulde garages krijgen. Uit gemeente-onderzoek blijkt ook dat de gebruikers van P+R zonder die mogelijkheid het ov zouden nemen of verder weg zouden parkeren. De P+R’s van de gemeente zelf moeten snel een zinniger bestemming krijgen.
Toekomst
De toekomst is daarom aan ‘herkomst P+R’. De automobilist rijdt dan vanuit de rimboe waar geen ov is richting een intercitystation en parkeert in een woonbuurt. Er zijn veel bushaltes in de richting van een intercitystation met gratis parkeerplaatsen er pal naast. Als bezoekers van Amsterdam dat doen heeft de buurt er ook wat aan. Die lijn is dan voller en kan frequenter gaan rijden. Daar is ook parkeerruimte, want de forensen zijn al weggereden. Het is geen bestemming, zoals Amsterdam.
* Laatste revisie op 21 januari 2025 door Redactie AC