Er loopt momenteel een parlementair onderzoek naar geldstromen vanuit het buitenland naar Nederlandse islamitische organisaties en moskeeën. Ook Amsterdamse moskeeën liggen onder het vergrootglas, zoals de Blauwe Moskee in Slotervaart.
Dat geeft een hoop reuring en ongenoegen in het polder-islamitische wereldje.

Onze nationale veiligheidsdienst, de AIvD, is bang voor salafistische invloeden die onze rechtsstaat en democratie kunnen bedreigen. Niet verwonderlijk als je kijkt waar die geldstromen vandaan komen: ondermeer Koeweit, Saoedie Arabië en Turkije. Deze landen zijn niet bepaald de bakermat van het humanisme en de vrije gedachte.
Onze eigen overheid was van dit alles op de hoogte, maar hield het angstvallig onder de pet. Waarom? Bang voor de handelsbelangen?

Bedreigd

Het gaat om vele miljoenen. Als een politieke partij zoveel geld uit het buitenland ontvangt krijg je kamervragen. Als een particulier ze ontvangt mag hij uitleggen hoe hij eraan komt of wordt hij gearresteerd wegens witwassen. Maar ik geef onmiddellijk toe: ik ben een leek op dit gebied.
Wie betaalt bepaalt en dus is het niet verwonderlijk dat er vrees bestaat voor ongewenste indoctrinatie vanuit deze onvrije landen. Leden van meer liberale islamitische instellingen worden zelfs bedreigd.

Nu hoeven we niet meteen op de Wilders- of Baudet-toer te gaan om dit een zorgelijke ontwikkeling te vinden. De Nederlandse overheid mag wat dit betreft de touwtjes wel wat strakker aantrekken. Er wordt graag geschermd met het grondwettelijk recht op vrijheid van godsdienst, maar het gaat absoluut de verkeerde kant uit als conservatieve buitenlandse invloeden daarop meeliften.
Al te tolerant is buurmans gek.

Wat is eigenlijk godsdienst?

Misschien moeten we bij de imams eerst maar eens de definitie van het begrip godsdienst inwrijven. Van Dale zegt: het geheel van de plechtigheden, leerstellingen van een godsverering.
Dat moet ook voor de simpelste religieuze voorganger te begrijpen zijn. Haat prediken tegenover andersdenkenden of mensen met een andere seksuele geaardheid valt dus niet onder godsdienst. Samenvattend: bemoei je er niet mee.

Artikel 6 van onze grondwet: Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

Vooral dat laatste stukje is belangrijk om andersdenkenden te beschermen. De godsdienst mag zichzelf dus niet boven de wet plaatsen (alleen Allah erkennen als hoogste gezag bijvoorbeeld, of het nastreven van de sharia).
De wet beschermt ook andersdenkenden tegen discriminatie en waarborgt gelijkheid tussen alle inwoners van ons land. Predikers die daarover extreem afwijkende opvattingen hebben overschrijden de grenzen van de vrijheid van godsdienst.

Piketpaaltjes slaan

Het wordt dus tijd om weer enige piketpaaltjes te slaan. Iedereen mag zijn god of goden vereren op de manier die hij of zij wil, zonder daarin beknot te worden door een overheid. Dat betekent echter óók dat religie zich niet hoort te bemoeien met zaken die vallen buiten de interactie met de goden. Zoals seksualiteit en seksuele geaardheid, de rechtspraak of de positie van de vrouw.
En al helemáál niet wanneer dat gebeurt door dictatoriaal-religieuze regimes in Turkije of het Midden-Oosten.

Er wordt nu al getwijfeld of de enquetecommissie alle feiten wel boven water krijgt, want vanuit sommige islamitische instellingen is er veel tegenwerking.
Eigenlijk een soort Catch-22 van de democratische rechtsstaat, waarin vrijheden zijn gegarandeerd, maar waarin diezelfde vrijheden kunnen worden misbruikt om de democratische rechtsstaat te ondermijnen.
Voor een prettige samenleving moet de tolerantie van twee kanten komen.

Afbeelding: Mahid Nabi moskee in Medina. Bron: Pixabay (CC).

Ook gepubliceerd op het weblog van de auteur, Arnoud Hugo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.