Er was de laatste jaren een ware hetze in Amsterdam tegen bromfietsers, snorscooters en andere gemotoriseerde twee- en driewielers zoals stepjes. Ze staan hoog op de haatlijstjes. Het worden er steeds meer en ze blijken steeds gevaarlijker.
Maar, het is jammer dat in de discussie over de anderhalvemetermobiliteit vergeten wordt dat bromfietsers, snorscooters en andere gemotoriseerde micromobiliteit een geweldig alternatief zijn voor het gebruik van auto’s in de stad. Ze hebben veel minder ruimte nodig. Ze zijn niet voor niks zo populair. Ik reis veel door Europa en zie dat veel steden juist ruimte geven aan dit vervoer. In de Parijse binnenstad nemen ze het over van de auto’s.
Nadenken over scooters
Amsterdam moet nadenken over die scooters en zo kunnen faciliteren. Drie prioriteiten. Ten eerste voldoende parkeerruimte. Nu is er veel overlast van parkeerders in de openbare ruimte. Ten tweede, breng net als in andere grote steden de snelheid op de gedeelde straten in de stad terug naar 20 of 30 kilometer per uur. Daarvoor wordt nu breed gepleit. Ten derde: zet ook in op het delen van zero emissie mobiliteit via een verhuursysteem. Bezit is zo 2019. Tenslotte, de olifant in de kamer: gedrag. Laten we wat liever zijn in het verkeer. Die anderhalvemeter vergt geven en nemen.
Gemotoriseerde schone micromobiliteit moet onderdeel zijn van het toekomstige anderhalvemetermobiliteit in Amsterdam. Ze zijn een goed alternatief voor de auto. En, eerlijk gezegd, ook voor de fiets als je niet zwetend op je afspraak wilt komen.
* Laatste revisie op 15 mei 2020 door Redactie AC