Scholen voor de nieuwe elite
Scholen voor de nieuwe elite

Scholen voor de nieuwe elite

Het zou zomaar eens kunnen dat Amsterdam er na de zomer één of meer basisscholen bij krijgt: kleine, particuliere basisscholen met een onderwijsaanbod gebaseerd op ouderwetse, beproefde methodes en oude normen en waarden. Deze tempeltjes van klassieke educatie zullen door het leven gaan als “renaissancescholen”, ontsproten uit de verzamelde breinen van Het Forum voor Democratie.

Om heel eerlijk te zijn vind ik de basisgedachte achter deze nieuwe schooltjes zeker niet schokkend: kleine klasjes, geen iPads of mobieltjes maar boeken en schriften, veel aandacht voor taalvaardigheid en hoofdrekenen, goed opgeleide docenten, zonder voornamen maar gewoon ‘meester’ en ‘juffrouw’, vorming van kunstzinnige expressie en vaardigheden en geen verstoringen door maatschappelijke ‘modegrillen’ of te vroege seksuele voorlichting.

Schaduwbeschaving

Eigenlijk helemaal niet zo gek dus, ik ben daar op mijn eigen, ouderwetse basisschool tenslotte ook niet slechter van geworden. Het zijn dan ook niet deze uitgangspunten die mij de kriebels bezorgen, maar de verbondenheid met de ideologieën van het Forum en het zaligmakende gedweep met het Beloofde Forumland. Dit laatste stokpaardje van Forumchef Baudet voorziet in een virtuele samenleving voor forumgangers, met een eigen munteenheid en betalingssysteem, eigen vacaturebank, eigen cafés, een eigen datingapp en een eigen marktplaats. Maar dus ook een eigen onderwijssysteem: de Renaissanceschool.

Er is weinig fantasie voor nodig om te bedenken waar dit naar toe zou kunnen leiden: een boreale schaduwmaatschappij van en voor forumleden, losgemaakt van de Nederlandse samenleving, met een eigen economie en een eigen levenswijze. Forummannen versieren via forumapps en in forumcafés gewillige forumvrouwen uit een beperkte kring, middels klassieke hofmakerij, wonen vervolgens samen in Forumwijken en maken daar, zonder de angst voor homeopathische verdunning, hun eigen forumkindjes. Deze gaan vervolgens naar renaissancescholen waarop ze, niet gehinderd door vervelende maatschappelijke ontwikkelingen, worden opgevoed tot een nieuwe generatie forumleden om het gedachtegoed van het Forum ook in de komende generaties te borgen en verder te ontwikkelen. Zonder mijzelf meteen tot Godwins te verlagen durf ik gerust te stellen dat dit soort ontwikkelingen in het verleden nooit tot iets moois hebben geleid.

Enge ideeën

In Nederland mogen wij dan vrijheid van onderwijs kennen, ik vraag mij af of ons bestel zit te wachten op scholen waarop zaken als genderdiversiteit en inclusie buiten de deur worden gehouden, zorgen rondom volksgezondheid, milieu en klimaat worden afgedaan als hysterie en conservatieve, oud-Hollandse waarden en normen tot heilig worden verklaard. Ik dus absoluut niet, maar dat geldt ook voor scholen die het onthoofden van ongelovigen prediken, de evolutie een ketterse gedachtegang vinden, jongens en meisjes verplicht van elkaar scheiden, of taal- en rekentoetsen afnemen in de vorm van een biodans rondom een oude eik. Wat dat betreft heeft het Forum voor Democratie geen monopolie op enge ideeën.

Of het ooit zo ver komt is nog maar afwachten. Voorlopig is het Forum nog in een voorbereidende en informatieve fase. Hoewel men gokt op één of twee vestigingen in de hoofdstad zullen ze op moeten boksen tegen en behoorlijk linkse stad, terwijl de rechterflank in de politiek hier al is ingenomen door JA21 die er minder malle ideeën op nahoudt. Bovendien, mocht het ooit zover komen dan kunnen de renaissancescholen rekenen op een meer dan gemiddelde belangstelling van de onderwijsinspectie.

Kortom, laat het forum vooral ruim de tijd nemen om onderzoek te doen naar het onderwijsklimaat, de maatschappelijke ontwikkelen in het land en de eventueel te nemen hobbels en struikelblokken.

Zelf dacht ik aan een jaar of 80, dat zou voldoende moeten zijn.

* Laatste revisie op 29 april 2022 door Redactie AC

5 Reacties

  1. John Zwart

    als ik de kreet ”gedachtegoed” hoor krijg ik steeds de neiging om een gebrek in onze rijke woordenschat aan de kaak te stellen. We hebben dringend behoefte aan het woord: ”gedachteslecht”.

  2. Milena Tsareva

    “Eigenlijk helemaal niet zo gek dus”, zoals auteur Boogaard zelf al aangeeft. Als ik kinderen zou hebben, zou ik mijn uiterste best doen om ze op zo’n schooltje te krijgen. Terug naar de tijd van Theo Thijssen. Terug naar de tijd dat het leren van waarden/normen en van taal-/rekenkundige basisvaardigheden nog normaal was. Een heerlijke gedachte. Jammer dat de overheid zoals gewoonlijk niet doorpakt, blijft grossieren in gemiste kansen en dat een politieke partij met dubieus gedachtegoed nodig is voor een goed idee als dit.

    1. John Zwart

      Wat je eigenlijk wil Milena, is dat het volgeladen programma van het wildgedraaide basisonderwijs weer wat tot nodige nuttige essenties wordt teruggebracht? Dan zijn we het in grote trekken eens. Maar daar hebben we geen aanjager die zich uit de kas van Poetin laat betalen voor nodig. In tegendeel zou ik zeggen.

      1. Milena Tsareva

        Precies, integendeel John. Dat bedoel ik ook en dat zeg ik ook in mijn laatste zin: “Jammer dat de overheid zoals gewoonlijk niet doorpakt, blijft grossieren in gemiste kansen en dat een politieke partij met dubieus gedachtegoed nodig is voor een goed idee als dit.” Want het idee is gewoon goed. Jammer dat het uit de koker van het FvD moet komen. Een gemiste kans voor de zittende overheid, die klaarblijkelijk in een bestendige (zo niet eeuwigdurende) diepe slaaptoestand verkeert.

    2. Bart

      Tja, een school zoals Theo Thijssen het beschreef in ‘de gelukkige klas’, mijn idee! En ook het middelbaar onderwijs moet zich op een heel andere leest schoeien, ik ken toevallig wat Vrije Scholen die worstelen met de door het ministerie opgelegde regels over toetsen, verslaglegging en nog veel meer overbodige administratie. Onderwijs moet vrij worden van belachelijke regelgeving, behalve natuurlijk een soort ’toets’ dat er een zeker kennisniveau gewaarborgd wordt. De ‘Wereld van Baudet’ is mij volkomen vreemd, want gebaseerd op vreemde uilen en weltschmertz en vreemdelingenhaat…
      Mijn oude middelbare school (gymnasium) was zo gek nog niet: klassikaal onderwijs, leraren met ervaring, en duidelijke regels… (beetje saai misschien, maar dat haalden we na schooltijd wel in!)
      De overheid van nu doet er het beste aan zich niet meer te bemoeien met het onderwijs, ook niet het zgn. ‘islamitische’ of gereformeerde onderwijs, maar alles gewoon te toetsen aan een eindresultaat. Zullen er waarschijnlijk nog een heleboel mooie initiatieven ontstaan. (en zal de ‘uilenacademie’ waarschijnlijk sneuvelen op racisme…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: