In maart 2023 gaat de Bullebak-brug na ruim twee jaar renovatie weer open. De tijd van de renovatie was een verademing voor de bewoners en gebruikers van de Marnixstraat. Geen (te) snel rijdende bussen en ander verkeer.
Het zou toch jammer zijn als de Marnixstraat Noord in maart 2023 zomaar weer voor al dat verkeer in twee richtingen open wordt gesteld. Hetzelfde geldt voor het doortrekken van tram 5 via de Planciusstraat (de oude tramroute). Er is al zo weinig ruimte bij de bushaltes op het Haarlemmerplein. Gaat dat echt passen? En om hoeveel passagiers gaat het nu echt?
Uitstellen
Stel de besluitvorming over de korte en langetermijnplannen voor de Marnixstraat Noord met tenminste een jaar uit. Evalueer eerst eens de resultaten van de afsluiting van de Bullebak met bewoners en bezoekers (en de openbaar vervoersbedrijven).
De renovatie van de Bullebak-brug was een heel geslaagd verkeersexperiment. Een mooie start van een autoluw stukje Amsterdam. Laat die kans niet liggen.
* Laatste revisie op 23 oktober 2022 door Redactie AC
Leuk zo’n ‘experiment’ maar het gaat om visie.. Tramlijn 5 gewoon weer doortrekken, en autoverkeer verbannen. Simpel toch? hoeft geen beleidsplan voor uitgesteld te worden, visie dus! (en evalueren: dat is al genoeg gedaan in deze stad) Ik zou bijna zeggen: ‘En nu doorpakken’, ware het niet dat dit de leus van een mijns inziens zeer autovriendelijke partij is.
Toen ik er nog wat dichter op zat herinner ik mij dat er aangezette plannen waren om er een aan een mooie groene middenstrook in het midden te gaan maken, waarmee de luchtzuiverheid gediend zou zijn= onmiddellijk staken er stemmen op dat juist iedere boom verdwijnen moesten omdat juist stevige wind de stadslucht schoon maakt. Zo komt er wat tot stand…