Het spekken van de kas – Wat lief! Wethouder Melanie van der Horst wil dat de verkeersboetes naar beneden gaan. De huidige hoge boetes dienen volgens haar allang niet meer de verkeersveiligheid, maar voornamelijk om de staatskas te spekken. Dat moet anders, want het kan natuurlijk niet zo zijn dat het plegen van verkeersovertredingen straks onbetaalbaar wordt voor mensen met een bescheiden inkomen.
Volgens Van der Horst zijn de verkeersboetes in de afgelopen jaren ongeveer verdubbeld. Wat ze daarbij even vergeet, is dit af te zetten tegen de inflatie van de afgelopen decennia, dan valt het met die verdubbeling namelijk nogal mee. Natuurlijk is het lastig dat de boete voor appen achter het stuur harder is gestegen dan de prijs van een tank benzine, maar het lijkt me dat die pijn toch vooral gevoeld wordt bij de grootverbruikers, de mensen die aan het eind van het jaar een handgeschreven kerstkaart krijgen van de directeur van het CJIB, vanwege hun bijdrage aan de Nederlandse economie. Van der Horst lijkt zich dan ook vooral zorgen te maken om hardleerse verkeersovertreders die zich dit financieel eigenlijk niet kunnen veroorloven. Over perverse prikkels gesproken.
Appende bestuurders
Van der Horst vergelijkt de boetes voor telefoongebruik achter het stuur en mishandeling om de scheve verhoudingen te illustreren. Dat is natuurlijk een verkeerd voorbeeld, er zijn namelijk jaarlijks meer doden en zwaargewonden te betreuren door appende bestuurders dan door buurmannen die elkaar een mep verkopen. Daarnaast zijn de bedragen voor strafbeschikkingen voor misdrijven als (eenvoudige) mishandeling indicatief en kunnen deze per geval en bij herhaling fors verhoogd worden tot aan gevangenisstraf toe. En dan hebben we het nog niet eens over het gratis bijgeleverde strafblad.
Op zich is het logisch dat deze wethouder probeert weer vriendjes te worden met Amsterdamse automobilisten, na ze eerst jarenlang getreiterd te hebben met al dan niet experimentele afsluitingen, onnodige 30 kilometerzones en totaal uit de hand geëscaleerde parkeertarieven. Maar het is wel tekenend dat ze zich nu vervolgens druk maakt om iets waar ze zelf totaal geen invloed op heeft: de landelijk vastgestelde tarieven voor verkeersboetes.
Paarsgerande envelop
Ik ken eigenlijk niemand die nooit zo’n paarsgerande envelop op de mat heeft gehad, mijzelf incluis. En ja, bij hogere bedragen ben ik eerder geneigd om eens kritisch naar mijn rijgedrag te kijken, dan als het een paar tientjes kost. Dat heeft niets met respect voor regels en gezag te maken, het is gewoon zonde van je geld. En dat is ook het idee: als je lak hebt aan verkeersveiligheid en regels, dan voel je dat in je portemonnee. En juist in een tijd waarin het verkeer drukker en gevaarlijker wordt is het vragen om deze financiële prikkel weg te nemen een totaal verkeerd signaal.
En mochten we dan écht van mening zijn dat verkeersboetes er enkel en alleen zijn om de staatskas te spekken, dan is er een heel eenvoudige manier om die overheid intens te treiteren: geen overtredingen meer plegen. Dat zal ze leren!
* Laatste revisie op 25 oktober 2025 door Redactie AC
- Het spekken van de kas - 25 oktober 2025
- De doorgesnoven diender - 11 april 2025
- Laat ze maar hangen! - 21 juli 2024