Reinder Rustema schreef een toevoeging op het voorgaande artikel van Walther Ploos van Amstel.

Een oplossing die ik nog te weinig hoor voor ‘de Amsterdammers die hun auto echt nodig hebben’ is valet parking. Dit systeem brengt jouw auto naar een parkeergarage en haalt hem er ook weer uit op. Als je nu slecht ter been bent of juist kleine kinderen op je arm draagt, wil je de auto voor je deur hebben. Maar dat is alleen zo bij het in- en uitladen/stappen. Het ding hoeft ondertussen echt niet op straat te blijven staan: weg ermee! Vooral als de parkeergarage goedkoper is dan de straat. In ieder geval beter voor je auto. Wanneer je wil vertrekken is doorgaans wel voorspelbaar of kan je een half uur tevoren wel aangeven in een app. Maar zelf een parkeergarage bezoeken is voor ongeveer de helft van de bevolking eng, heb ik van horen zeggen.

Exploitatie

Moet dit een door de gemeente georganiseerde dienst met Pantar-medewerkers (‘met afstand tot de arbeidsmarkt’) worden of kunnen bedrijven dit uitvoeren? Zij weten heel slim arbeiders te exploiteren met een app op hun eigen telefoon. Voor een paar euro zijn er nu ook jongelui bereid om door de regen te fietsen om je eten te bezorgen. Dan is het leuker werk (droog, steeds een andere auto) om met een vouwfietsje of op je renschoenen tussen auto’s op straat en in de parkeergarage te pendelen.

Zwijnenstal

Zo’n dienst is wel nodig, want juist voor de stadbewoners voor wie de auto zo belangrijk is, is een met een app te huren auto geen optie. Op oudere leeftijd leer je niet zo makkelijk steeds andere auto’s bedienen. Als je beperkingen hebt, zijn er vaak ook nog eens dure aanpassingen aan het voertuig. Ouders met jonge kinderen rijden in een zwijnenstal stationcar met ‘geïndividualiseerde’ (lees: ondergesmeerde) kinderzitjes plus alle benodigdheden (eten, drinken, verschoning, extra kleren, entertainment) voor onderweg. Valet parking is dus een optie om eens nadrukkelijk te overwegen.

* Laatste revisie op 28 december 2020 door Redactie AC

15 x, 1 va (291023)

3 Comments

  1. Het valet parking moet dan wel dusdanig robuust geregeld worden, dan er geen negatief imago meer aan kleeft. In het verleden zijn er allerlei cowboys mee aan de haal gegaan, dat de mensen hun auto er niet meer aan toevertrouwen.

  2. Ja, ik heb ook nog steeds de situatie voor de geest van Schiphol Parking waar je ook je autosleutels voor langparkeren kon afgeven. Er waren mensen die hun voertuig met 100 km en meer hoger terugkregen.

    Avatar Van John Zwart John Zwart
  3. Voordeel in vergelijking met de valet-parking op Schiphol is dat het hier gaat om afgesloten parkeergarages met een slagboom die binnen een kwartier of uiterlijk 30 minuten wel te bereiken zijn. Die parkeergarage kan het kenteken dat naar binnen rijdt dan doorgeven aan de eigenaar. Die parkeerterreinen bij Schiphol hebben dat niet. In de wijde omgeving rond Schiphol zie je allemaal bedrijfsterreinen met geparkeerde auto’s. Voor zover ik weet doen die valetparking-bedrijven alleen een belofte over dat je auto ergens geparkeerd wordt. Maar niet precies waar en hoe.

    De parkeergarage in de stad zal het kenteken van de auto opmerken bij vertrek. Om tussentijds een rit te maken met die auto moet je voorbij de slagboom komen (kenteken afplakken?) en de auto dan ook weer die parkeergarage in weten te smokkelen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.