In 2015 schreef ik op deze plek al dat 30 kilometer per uur de norm moet worden in Amsterdam. De gemeenteraad heeft in meerderheid een motie aangenomen waarbij dat de norm wordt en 50 de uitzondering. Naar verwachting komt nog voor het zomerreces een voorstel van het college hierover naar buiten. Houd er rekening mee dat in het voorjaar van 2023 op straat iets te merken zal zijn.
Een aantal voordelen zijn evident. Goed voor de verkeersveiligheid, minder luchtvervuiling, minder geluidsoverlast. Ook kunnen snorfietsers dan echt overal naar de rijbaan worden gestuurd. Dat was voor mij ooit de aanleiding om ervoor te pleiten.
Het MKB en de logistieke sector hebben er ook weinig nadeel van. Goederen en bezoekers komen nog steeds wel aan op hun bestemming, net zoals nu.
Niet zo ingrijpend
De maatregel is ook niet zo ingrijpend als die klinkt. Bedenk dat van de 1600 kilometer wegen in Amsterdam al 1100 kilometer een 30km/u-zone is. De zogenaamde verblijfsgebieden. Van die 500 kilometer weg waar je minstens 50 mag is 201 kilometer met gescheiden rijbanen, snelwegen enzo. Daar gaat geen 30 gelden. Als je die even buiten beschouwing laat, gaat het deel 30km/u wegen van 69% naar 85% omhoog. Om een taxichauffeur gerust te stellen kan je de snelwegen wel meetellen en zeggen: “Op een kwart van de Amsterdamse wegen kan je minstens 50 blijven rijden.”
Maar wat zal het betekenen voor het autoluw maken van de stad? Nu wordt een deel van het autoverkeer in de stad veroorzaakt door Amsterdammers die binnen de stad de auto nemen. Dat is niet zo verbazend, want heel veel fietsers maken dat samen mogelijk. Op smalle fietspaden fietsen enorme aantallen Amsterdammers waardoor ze ruimte maken voor automobilisten die door kunnen rijden. Het is daarom niet zo vreemd dat Amsterdam ooit door Kfzeile24 ‘Wir Sind Auto’ in de top van een wereldranglijst als 18e autostad scoorde, ondanks de dure benzineprijs. Zonder fietsers zou dat onmogelijk zijn geweest.
Zal er meer verkeer over de ring gaan en minder door de stad? Dat is twijfelachtig.
Parkeervergunning
De Amsterdammer die rondrijdt in de stad heeft een parkeervergunning om de auto voor de deur te parkeren voor een vast bedrag. Als die elders in de stad moet zijn voor een korte boodschap dan is het straatparkeren ondanks de torenhoge tarieven nog heel goed te doen dankzij de vergunning voor de eigen buurt. Zelfs bij aankomst kan het gratis blijven. Als je zicht houdt op de straat kan je de scanauto aan zien komen en hoef je alleen maar naast je auto bij een geopende deur te poseren voor de foto om niet aangeslagen te worden voor de parkeerbelasting. Maar echt ontspannen is de visite dan niet.
Tokyo
Mijn pleidooi voor de volgende 10 jaar is dan ook om de prijs van de parkeervergunning op te trekken naar die van het straatparkeren. Een beetje meer zoals in Tokyo waar het op straat parkeren praktisch niet kan, alleen nog stilstaan voor laden/lossen, taxi’s en dergelijke. Auto’s op straat parkeren past niet bij een compacte stad.
Maar hoe moet het dan met de automobilisten die niet zonder een auto voor de deur kunnen? Denk aan de Amsterdammers met grijze haren die zich niet kwalificeren voor de gehandicaptenkaart. Een kort bezoekje aan zuslief in het Gooi wordt een schier onmogelijke onderneming als de eigen vertrouwde auto niet in de straat staat. Of juist de jonge moeder of vader die moeilijk met twee kindjes, kinderzitjes en alle meuk voor onderweg op de arm naar de MyWheels twee straten verder kan lopen, struikelend over de Swapfietsen. Of de geluidstechnicus die in het holst van de nacht terugkomt van een theater in de provincie en zijn spullen thuis wil uitladen. Waar laat hij dan zijn auto?
Uitkomst
Voor die bewoners is valetparking de uitkomst, ik schreef het hier een half jaar geleden. Als je voor een paar euro je eten en zelfs je boodschappen al thuisbezorgd kan krijgen, dan moet het zeker mogelijk zijn om je auto klaar te laten zetten of weg te laten brengen naar een ondergrondse parkeergarage. Hopelijk hoeven we niet tot 2030 te wachten voordat dát kan.
* Laatste revisie op 22 juni 2021 door Redactie AC