Ik las een bericht op Nu.nl dat mij verbaasde en ergerde. Luchthaven Schiphol verhoogt de komende drie jaar in stappen de start- en landingstarieven voor de luchtvaartmaatschappijen met 37 procent. Dat is een fikse prijsverhoging, waar de maatschappijen heel kwaad over zijn. Het gaat ze bij elkaar 1 miljard euro per jaar kosten.
Maatschappijen die nog steeds vervuilende en lawaaiige vliegtuigen gebruiken, gaan nog meer betalen.
Voor nachtvluchten betalen de maatschappijen tot 600 procent van de basisprijs. Opstijgen en landen gaat de vliegboeren 4 euro per uitgestoten kilogram stikstof kosten.
Opbrengst in eigen zak
Hier zien we dus het eigenaardige fenomeen optreden dat Schiphol vervuilers en overlastgevers extra laat betalen, dat geld in eigen zak steekt en de slachtoffers laat opdraaien voor de herrie, de luchtvervuiling en de gezondheidsschade. Want wie heeft hier nu last van? Niet Schiphol, maar de omwonenden.
Het zou logischer en eerlijker zijn wanneer Schiphol op z’n minst deze afdracht doorsluist naar de omliggende gemeenten. Ook zou het in deze tijd passender zijn om maatschappijen die niets doen voor milieu en gezondheid domweg de toegang tot Schiphol te ontzeggen.
Ruimhartig investeren in klimaat
Nu kan het natuurlijk zijn dat ik dit hele bericht totáál verkeerd geïnterpreteerd heb. Zoveel verstand heb ik er tenslotte niet van. Misschien gaat Schiphol van al dat geld eindelijk eens ruimhartig investeren in klimaat, milieu en gezondheid.
Maar iets zegt me dat ik er helaas níet naast zit. De uitstoot van kankerverwekkende stoffen is bij Schiphol tot vijftien keer boven de norm, meldt Schipholwatch. En de klimaattop in Glasgow heeft nog steeds niet opgeleverd dat de luchtvaart eindelijk eens belasting gaat betalen over de kerosine.
Geld binnenharken over de rug van anderen, het is een gebruikelijk verdienmodel in de luchtvaartsector.
* Laatste revisie op 17 november 2021 door Redactie AC
Misschien zullen er maatschappijen hun landingsrechten etc. van de hand willen doen als de prijs ervan de pan uit gaat rijzen. Worden die snel overgenomen? Daarover lijkt me twijfel te bestaan. In dat geval zal het aantal vliegbewegingen afnemen. Het kan ook zijn dat het z.g. ‘hogere segment’ in die ruimte stapt. Dat geeft een verschuiving naar duurdere vluchten naar verre bestemmingen in plaats van het prijsvechters massatoerisme naar Europese bestemmingen. Betere kisten minder starts en landingen.
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat er – in kleine stapjes, net als de kikker in het opwarmende water – niet zo heel veel verandert. Dan gaat Schiphol idd flink meer verdienen! Daar profiteert De Stad van, Amsterdam is immers een grote aandeelhouder. Dan is het aan onze volksvertegenwoordigers / raadsleden met argus ogen toe te zien hoe dit ‘milieugeld’ goed wordt besteed.
Ik heb tot dusver niet gemerkt dat het bestuur van Amsterdam zich nu bijster veel gelegen laat liggen aan de klachten over Schiphol.
Laat ik nu maar heel kort en duidelijk over Schiphol zijn: dat is een gepasseerd station (-luchthaven), want in de nabije toekomst zal blijken dat de emissies door de luchtvaart dermate bijdragen aan het niet halen van onze milieudoeleinden, dat het – grotendeels- sluiten van Schiphol de enige oplossing is. Dan kan iedereen hopelijk weer vrij ademhalen!
Volgens diverse deskundigen zou het nu al beter zijn als Schiphol zijn ‘hub’ functie (driekwart van alle passagiers) geheel zou laten vervallen en zich zou toeleggen op vluchten ‘van Amsterdam naar, en terug’ en alle andere vluchten zou schrappen. Dat zou betekenen dat 2/3e van alle vliegbewegingen geschrapt zou kunnen worden. Het kost natuurlijk banen, maar minder dan Schiphol zelf steeds met veel aplomb roept. Het betekent op termijn een bescheiden luchthaven, met vluchten naar verre bestemmingen, niet naar veel europese landen, want daar is de snelle europese trein (die dan veel meer mogelijkheden krijgt, en banen schep!) voor. Simpel concept, veel voordelen, slechts een paar reactionaire partijen tegen (léés:VVD en CDA). Diezelfde partijen die nog steeds denken dat Lelystad airport ook nog open kan, hoe kortzichtig kun je zijn! (en hoe dom om dat concept in de trein te laten liggen!)