Toen ik een paar jaar geleden voor het eerst de (elektrische) fatbike zag, dacht ik: die wil ik ook! Ik realiseerde mij nog net op tijd dat ik niet tot de doelgroep behoorde. Dat ik daarmee voor gek zou rijden. Ik zou nóg eerder dan andere senioren met een e-bike op de spoedeisende hulp belanden. Hooguit kunnen wij nog onze toevlucht nemen tot de e-chopper.
De Fatbikes zijn voor de jeugd. Die heeft zich althans het vette ding toegeëigend, waarschijnlijk met financiële ondersteuning van tweeverdienende pa en moe. De goedkoopste kost denk ik al rond de 1400 euro.

Verschil

Toch zijn mij in de loop van de tijd wel enige dingen opgevallen aan de Fatbike. Er is een duidelijk verschil met ‘gewone’ e-bikes, terwijl ze daaronder qua regelgeving zouden moeten vallen. Ten eerste: je hoeft helemaal niet te trappen als je dat niet wilt. Ze rijden vanzelf, net als een elektrische scooter. Ze rijden ook harder dan de begrenzing van 25 km per uur.
Hoe kan dit? Je hoeft ook helemaal geen zestien te zijn om erop te rijden, want het is een fiets.

Volgens mij heeft de overheid met z’n regeltjes hier gigantisch het nakijken. Van wat ik ervan heb opgepikt (maar ik laat me graag verder bijpraten) zit er vaak een app bij waarmee je de begrenzing kunt uitschakelen. De begrenzing staat vanzelf weer ingeschakeld als de fiets uitgeschakeld is geweest, dus bij een eventuele controle op een rollenbank zit je altijd goed. Niet dat dit ooit gebeurt, maar in theorie dan.

Hoge snelheid

Ondertussen zie ik de jeugd met hoge snelheid de paden, de lanen en de pleinen over scheuren. Geef ze ongelijk, het is prachtig natuurlijk. Wij voerden indertijd onze brommers ook op tot in het extreme.
Voetgangers zullen er alleen op moeten letten dat ze er niet onder komen, want in deze toestand zijn ze allemaal onverzekerd. De overheid heeft kennelijk geen tijd om zich te verdiepen in de (toch niet meer zo vreselijk nieuwe) fatbike en laat zo te zien de zaak maar op z’n beloop. Men is nog druk met het verbieden van de elektrische stepjes.

Ingehaald en achterhaald

De regelgeving wordt links en rechts ingehaald door technische ontwikkelingen op fietsgebied. Ik zie diverse moeders van zo te zien Aziatische expat-oorsprong rijden met elektrische fietsen waarop je drie of zelfs vier kinderen kunt vervoeren. Die fietsen rijden ook vanzelf en zijn dus in feite een elektrische snorfiets. Zonder kentekenplaatje, zonder helm. Waarschijnlijk geïmporteerd uit het thuisland. Daar valt niet tegenop te handhaven, voor zover men daar al zin in had.
Het wachten is op de eerste vliegende stepjes.

* Laatste revisie op 13 september 2022 door Redactie AC

247 x, 1 va (291023)

11 Comments

  1. Had ik nog maar mijn opgevoerde Puch met ‘Easy rider’ stuur en 5 versnellingen uit 1972. Minstens 70 reed ‘ie… Heerlijk de Hilversumse lanen onveilig maken. (geen benul van stikstof of fijnstof natuurlijk…)

    Avatar Van Bart Bart
    1. Omdat je met een ‘opvoerset’, andere carburateur etc. minstens 70 kon, kreeg je daar als bromfietstechneut ook een ‘5-bak’ bij: hoop gesleutel, maar dat was de helft van de pret! Zo’n Fatbike is natuurlijk voor sommigen ook leuk, maar dat Puch- geluid, en de stank van 2-takt, dat was de kick… Nu volstrekt uit den boze, vind ik zelf!

      Avatar Van Bart Bart
  2. De e-fatbike heeft via Portugal goedkeuring gekregen als Europees product. Dat de gebruikte verf niet giftig is en allerlei producteisen. De trapondersteuning houdt in theorie op bij 25km/u. Alleen zitten er 7 gewone versnellingen op. Dus je krijgt trapondersteuning in z’n 1 en dan schakel je naar z’n 7 en dan vlieg je. Zoiets, ik begreep het niet helemaal goed toen ik er een proefritje mee maakte. Gewoon een keer doen, je hoeft alleen je rijbewijs even als borg achter te laten. Ik vond het doodeng en ging niet voluit omdat het supersnel gaat. De trappers zijn in feite een gashendel (en daarmee is het dus eigenlijk een brommer). Dat is ook wat ik in NRC beweerde: “Als de fatbike in feite een brommer is, zegt Rustema, behándel hem dan ook als brommer: geel kentekenplaatje, helmplicht, op de rijbaan tussen de auto’s.” https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/27/de-fatbike-is-de-suv-van-de-fietspaden-a4134793

  3. Ik snap dat het vervelend is, maar laten we ff eerlijk zijn… Ik heb nog nooit iemand over een scooter horen zeuren dat ze te hard gaan terwijl elke scooter harder gaat dan 25? Ik zie echt zelden een blauw kenteken scooter 25 gaan en dan gaan we nu ineens huilen omdat een fiets iets te hard gaat? En dan nog iets anders, elke elektrische fiets kan opgevoerd worden, dus je hoeft niet alleen de fatbike aan te kijken omdat die er iets stoerder uit ziet… En ja het is makkelijk daar geef ik u gelijk in, maar het is net zo makkelijk om een normale elektrische fiets op te voeren…

    Avatar Van Klikse Klikse

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.