Veel Amsterdammers vragen zich meer en meer af -niet op papier maar in de praktijk- waar de gemeente mee bezig is. Ze krabben zich achter hun oren, klimmen in de pen, gaan inspreken in de Stopera of uiten hun ongenoegen op straat. Onderstaand twee voorbeelden van het beleid waarover je minstens jezelf achter de oren krabt.
Ten eerste: Autoluw beleid
De openbare ruimte is al jaren onevenredig verdeeld tussen auto’s, fietsers, voetgangers en openbaar vervoer. Dat wil de gemeente aanpakken met een autoluw beleid: minder auto’s en dus meer ruimte voor fietsers; bredere trottoirs voor voetgangers; snellere doorvoer van trams en bussen en verkeer via hoofdroutes.
Maar het verkeer in het Centrum had nu al flink minder kunnen zijn àls de gemeente het resultaat van het kenteken-onderzoek uit 2016 had geïmplementeerd. Dat onderzoek toonde aan dat ruim 30% van het verkeer het Centrum als doorrij-route gebruikt. En dat had via de A10 Ring omgeleid kunnen worden. Maar dat rapport ligt ergens in een bureaula stof te vergaren.
Het coalitie-akkoord uit 2018 vermeldt dat de gemeente zo’n 10.000 parkeerplekken op straat wil opheffen. Gezien het feit dat de meeste auto’s slechts 1x per week worden gebruikt, lijkt mij opheffen een no-brainer. Maar dat stuit op nogal wat weerstand van autobezitters. Zij realiseren zich niet dat een parkeervergunning geen recht is maar een privilege…
Momenteel bereidt de gemeente de bouw voor van een autogarage onder de Singelgracht. Op het eerste gezicht lijkt dat een goed plan om de noord-Jordaan en Frederik Hendrik buurt autoluw te maken.
Maar die garage kost €80 miljoen om te bouwen én met een -door de gemeente gepland!- exploitatieverlies van €140 miljoen! Dus €220 miljoen om 800 auto’s onder het water te stoppen.
En… twintig procent van die plekken is gereserveerd voor bezoekers! Dus nóg meer verkeer wordt de binnenstad ingetrokken.
Hoezo autoluw?
Ten tweede: Digitaal beleid
De gemeente klooit nog steeds met Windows 7. Daarvan is vorige week de ondersteuning stopgezet. Hierdoor is de gemeente gedwongen extern personeel in te huren. Kosten: €78.000. Er zijn volgens de wethouder zo’n 4500 computers die vervangen moeten worden. Nog onduidelijk is wat het gaat kosten om de vele software die de gemeente daarop nu nog heeft lopen om te zetten naar Windows 10.
Daarbij komt dat de programma’s ten behoeve van een digitaal netwerk niet compatibel zijn met Windows 10. Dus het betreft niet alleen het aanschaffen van nieuwe computers, maar vooral het herschrijven/coderen van alle software.
Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Antwoord: gebrek aan adekwaat IT budget.
Maar het College in de persoon van wethouder Touria Meliani (ICT en Digitale Stad) gaat hier wat aan doen. In de komende Voorjaarsnota (verschijnt medio mei) valt te lezen hoe deze misère financieel wordt aangepakt. Ik houd u op de hoogte.
Afbeelding: Pixabay
* Laatste revisie op 22 januari 2020 door Redactie AC
De logica van de gemeente ga je nooit snappen, nu niet en in de toekomst ook niet. Voor die logica hebben ze jaren gestudeerd, met het logische gevolg dat je het niet in 5min. kan snappen. Logisch toch.