Veel bewoners volgen de vergunningaanvragen in hun buurt. Terrasvergunningen, aanleg van technische installaties, evenementen, de exploitatie van winkels en horeca of verruiming van openingstijden. Indien nodig dienen zij een zienswijze in of maken bezwaar. Zo hoort dat in een democratie.

Het is te prijzen dat burgers -die als direct betrokkenen hun buurt goed kennen- meekijken, want ambtenaren kennen de situatie ter plaatse meestal niet en komen niet kijken.

Grote zorgen

Maar nu stopt de gemeente met het publiceren van vergunningaanvragen door onder meer bestaande horecazaken en dat baart grote zorgen. Het onthouden van informatie aan burgers staat haaks op de adviezen die de Amsterdamse Rekenkamer geeft in het rapport ‘Lastige zaken’ over de aanpak van horecaklachten.

Veel vergunningaanvragen blijken verstopt te zijn bij de Omgevingsdienst en zijn niet zichtbaar voor bewoners en andere belanghebbenden. Zo bleven de aanvragen voor MUPI’s (Informatiezuil: Mobilier urbain pour l’information) op het Stationsplein onder de radar.

Slecht voor kwaliteit besluitvorming

Het niet bieden van mogelijkheden voor inspraak is slecht voor de kwaliteit van de besluitvorming. Alle informatie over alle aanvragen, dus ook van de Omgevingsdienst, zou eenvoudig voor alle Amsterdammers beschikbaar moeten zijn. Nu is het spoorzoeken.

5 reacties

  1. Betreffende onderstaande 2 beweringen, zijn daar vermeldingen van te vinden op amsterdamcentraal.nl of amsterdam.nl? (Ik heb alle tags onder dit artikel alvast geprobeerd en diverse zoekwoorden op beide sites, zonder zoiets te vinden).
    – “Maar nu stopt de gemeente met het publiceren van vergunningaanvragen door onder meer bestaande horecazaken” Gaat dat binnenkort gebeuren of is dat recent al gebeurd?
    – “Zo bleven de aanvragen voor MUPI’s (Informatiezuil: Mobilier urbain pour l’information) op het Stationsplein onder de radar.” Dat is dus kennelijk al gebeurd.
    Beste auteur, graag wat dieplinks in het artikel vermelden, ter onderbouwing.

    Ik heb voor mijn eigen omgeving -in West(erpark)- alle meldingen aangezet op https://www.overheid.nl/attenderingsservice . Dat raad ik iedereen ook aan.

    Mijn eigen ervaringen komen (vooralsnog) niet met het beschrevene overeen:
    Recent zag ik in de emails van de attenderingsservice dergelijke aanvragen nog voorbij komen. Bijv. allerlei horeca aanvragen en één voor een ‘digitaal reclameobject’ op de plek waar nu een Mupi staat. En via https://www.overheid.nl/berichten_over_uw_buurt_eenvoudig_zoeken kon ik er van die laatste 19 vinden in de hele gemeente (Postcode van Stationsplein ingevuld, straal ‘hele gemeente’). . Dat blijken er allemaal hele recente, maar geen op het Stationsplein. Bij andere periodes staan er steeds die 19 vermeld, bij langer geleden helemaal niets meer. Daarna nog even het zoekwoord JCDecaux geprobeerd, maar dat leverde niets op.

    Wel moet ik opmerken dat alles ouder dan een jaar uit het systeem verdwenen lijkt. Probeer maar met veel voorkomende woorden als ‘samenvoegen’ of ‘kap’. Genoeg resultaten, maar in het linkermenu onder Publicatiedatum is ‘Ouder dan een jaar’ steeds leeg. Terwijl ik de emails al sinds 2008 ontvang, dus het systeem zou daarmee wel gevuld moeten zijn. Dus de zoekfunctie en/of het archief zijn niet op orde.

    Ron020
  2. Gemeenteraadsleden? Hebben zij hier geen tijd voor? Dus gaat bestuur vrijelijk zijn gang. Ik zou de gemeenteraadsleden eens aan de oren trekken. Dit stukje helpt vast niks.

    John Zwart
  3. Lees even het bericht op AT5 hierover van 14 september.
    De gemeente publiceert niet meer standaard alle vergunningsaanvragen die horecabedrijven doen. Op Twitter reageren veel Amsterdammers verbaasd, net als de ChristenUnie en PvdA.

    Op deze pagina werden alle bekendmakingen en kennisgevingen van de gemeente van de afgelopen acht weken bekend gemaakt. Het gaat dan bijvoorbeeld om aanvragen voor vergunningen en ontheffingen en besluiten hierover.

    Gegronde reden
    Maar sindskort staat er op de pagina: ‘Voor horeca worden niet alle aanvragen gepubliceerd. (…) Besluiten worden alleen gepubliceerd wanneer het stadsdeel hier een gegronde reden voor heeft.’

    Walther Ploos van Amstel
    1. ChristenUnie-raadslid Don Ceder heeft de klachten gezien en spreekt van een ‘rare gang van zaken’. ‘Belanghebbenden moeten kennis kunnen nemen van besluiten en moeten in de gelegenheid gesteld worden om tijdig bezwaar in te dienen. Ik ga hier achteraan.’

      Ook PvdA-raadslid Dennis Boutkan gaat om uitleg vragen. ‘Transparantie van horeca-aanvragen is hartstikke belangrijk en ‘gegronde reden’ is nogal een rekbaar begrip.’

      Politiek gevoelig
      Overigens zouden aanvragen voor waar nog nooit horeca heeft gezeten, aanvragen voor uitbreidingen van terrassen of nieuwe terrassen, exploitaties die wijzigen en ‘politiek gevoelige’ aanvragen nog steeds door de gemeente worden gepubliceerd.

      Walther Ploos van Amstel
  4. @ Walther – ”politiek gevoelig” betekent een weging vooraf, door wie, een ambtenaar? Bovendien is dit een behoorlijk rekbaar begrip. Lijkt me onaanvaardbaar, juist voor de politiek. Die staat erbij en moet alles kunnen zien: de gemeenteraad.

    John Zwart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.