Vandaag stond er weer een vloekende en tierende monteur in de straat met zijn dieselbus. Nergens een laad- en losplek te vinden. De woning waar hij moet zijn zit in een autovrij gebied en als hij uiteindelijk toch een plek vindt, dan moet hij 6 euro per uur betalen.

Terwijl hij in hoog-Brabants accent in discussie gaat met de handhavers, fietst zijn collega-monteur fluitend voorbij op een vrachtfiets. Hij is nu echt boos: ‘Zo kan ik mijn werk niet doen’.
Ik reageerde binnensmonds: ‘Dat klopt, je moet het ook anders doen‘.

Vooraf even informeren

Op Facebook schrijft een buurtbewoner: ‘Het lijkt erop dat er daar door de planners van de gemeente helemaal geen rekening mee is gehouden. Integendeel. Ik hoorde van de monteurs die bij mij kwamen dat ze worden afgesnauwd door nerveuze verkeersregelaars’.
Bijzonder toch: je wilt wel de lusten van de autovrije wijk en niet de lasten? Had je als bewoner het servicebedrijf niet even kunnen informeren over waar leveranciers mogen staan?

Billen knijpen

Met de komst van autoluwe en autovrije Amsterdamse woonwijken, binnensteden en campussen ligt de bestelbus onder vuur. Er is letterlijk geen ruimte meer. Elke rit wordt ‘billen knijpen’. Wat kom ik straks weer tegen?
De serviceplanner moet de bezoeken goed plannen, rekening houdend met de lokale regels: zero emissie zones, venstertijden, laad- en losplekken, verkeersveiligheid en gewichtsbeperkingen. Wanneer met een bestelauto? En, wanneer met de vrachtfiets? De lokale overheid moet zorgen voor verkeers- en bereikbaarheidsdata.

Bereikbaarheid in Amsterdam is vandaag niet meer vanzelfsprekend.
Wen er maar aan! En wees erop voorbereid als je toch komt.

36 x, 1 va (291023)

2 Comments

  1. Wennen voor al die bedrijfjes die gewend zijn dat zij koning zijn en de klant hun slaaf.
    “we komen tussen 08 en 10 uur” als dat niet schikt kunt u bellen met….
    “Er is een storing in ons systeem, we mailen u later om een andere tijd af te spreken”
    “u was niet bereikbaar(wel dus!) wilt u met ons contact opnemen via 088xxx etc.
    Bedrijven, niet alleen in de randstad, ook in Lelystad of all places verschuilen zich altijd achter: “niet bereikbaar, opbrekingen; onze vrachtwgen kon niet bij uw huisadres komen” Ik VERZIN dit niet, dit is een bloemlezing van de afgelopen maanden.
    Breikbaarheid is niet het probleem, de bereidheid van de vervoerders om om te schakelen. In Amsterdam, In Lelystad…

    Avatar Van Bart Van Der Kolk bart van der Kolk

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.