De kabelbaan over het IJ
De kabelbaan over het IJ

De kabelbaan over het IJ

Eind september werd bekend dat het gemeentebestuur steun gaat verlenen aan de ontwikkeling van de kabelbaan over het IJ. Het is een privaat initiatief van de Stichting IJbaan en moet bekostigd worden door private financiers. Het project zou op z’n vroegst in 2026 klaar kunnen zijn. De kabelbaan moet aansluiten op metrostation Isolatorweg. Van daaruit loopt hij naar Noord.
Volgens het plan kan elke gondel 35 mensen vervoeren of tien mensen plus fiets. De schatting over de vervoerscapaciteit per dag varieert van 4500 (volgens de gemeente, die zelf dure fietsbruggen wil bouwen) tot 100.000 (volgens de stichting). De frequentie van de oversteek is twee keer per minuut en de snelheid 20 tot 25 km per uur. De prijs van een kaartje is hetzelfde als die van het regulier OV.

Robuust alternatief of aanvulling

Voor de Amsterdammers is een dergelijke constructie natuurlijk even wennen en doorgaans wordt een kabelbaan in ons land meer gezien als een attractie (Floriade Almere) dan als een serieus openbaar vervoermiddel.
Toch kan het wel degelijk een robuust alternatief of aanvulling zijn voor allerlei dure bruggen en tunnels over en onder het IJ. In het buitenland functioneert het.

Zoals in Koblenz

Zoals in de Duitse stad Koblenz, waar Rijn en Moezel samenkomen (Deutsches Eck). Sinds 2010 opereert daar een kabelbaan tussen de beide oevers van de Rijn, de Konrad Adenauer Ufer en de vesting Ehrenbreitstein. De kabelbaan overbrugt een afstand van 890 meter en een hoogteverschil van 112 meter. De Rijn is daar 287 meter breed. Er zijn 18 gondels met elk een capaciteit van 35 reizigers. De fiets kan mee. (bron: Moezelweb).

Fietsbruggen

De gemeente Amsterdam heeft dure plannen om met twee bruggen de IJ-oevers te verbinden. Ikzelf zou liever met de kabelbaan gaan. Geen tegenwind, geen brommers en een prachtig uitzicht. Dus: opschieten met dat ding!

10 Reacties

  1. Milena Tsareva

    Inderdaad, dit is een verfrissend en realistisch initiatief. Het zal hopelijk uiteindelijk ook zorgen voor nog minder werk voor de toeterende “taxichauffeurs” (lees: asocialen) onder de kap van het busstation op het CS.

  2. John Zwart

    vergun mij een gereserveerde reactie
    Bij Koblenz varen over de Rijn geen oceaan bevarende cruise schepen.
    Over het IJ betekent een kabelbaan zeer hoge torens aan weerszijden, wat de snelle afhandeling – zeker met fietsen! – niet bevordert. Ik kan me het plan alleen als kansrijk voorstellen wanneer het Pta wordt opgeheven (wat ik, ondanks de milieuvoordelen, niet zie gebeuren).

    1. @John: De technische problemen mogen de ontwerpers oplossen. Het zal wel haalbaar zijn, anders hadden ze het niet voorgesteld. Wanneer er geen cruiseschepen meer door kunnen lijkt me dat alleen maar winst: minder vervuiling, minder toeristenmeutes. Geheel in lijn met de huidige klimaat eisen.

      1. John Zwart

        Ik hoop het. Die hele cruisevaart mag van mij naar de schroothoop.
        Samen met het autoracen met gillende benzinemotoren en jankende banden en Schipholvluchten voor stedentripjes. One small step for the mind, a giant leap toward a healthy planet.

      2. Sam van Leeuwenhoek

        Ik heb veel vragen en bedenkingen…

        Een enkeltje met de (toeristische) kabelbaan in Koblenz kost 9 euro. De gemeente Amsterdam heeft niet bepaald een track record als het gaat om het afsluiten van waterdichte contracten. Hoe dwingen ze een private partij 2 euro te vragen, ook op incourante tijdstippen? Wat als IJbaan failliet gaat (want je weet dat dat gebeurt als een private partij de boel gaat runnen en dan alsnog om miljoenen gemeenschapsgeld komt bedelen).

        Als de cabines elke 30 seconden vertrekken, heb je in Amsterdam twee of misschien wel drie parallelle kabelbanen nodig om mensen de tijd te geven in- en uit te stappen (met hun rollator, fiets, kinderwagen, rolstoel…)

        Isolatorweg is een vreselijke locatie, heel onveilig. Niet echt een plek waar ik na mijn nachtdienst gezellig met onbekenden in een afgesloten cabine zal stappen. Bovendien is er niet echt een logische link met huidige of nieuwe (voor 2025 te ontwikkelen) werk/woonlocaties.

        Bij weersomstandigheden als vandaag (code geel) mag een kabelbaan niet opereren. Wat doe je dan met “100.000 forenzen”?

        Zet gewoon extra ponten en nieuwe ponthavens strategisch in, afhankelijk van waar op dat moment vraag is/ontstaat. Alleen elektrische scooters en Canta’s toestaan.

      3. Ik vraag me af of hoge torens een technisch probleem vormen. Tenzij de ontwerpers een deal sluiten met de zwaartekracht zullen er hoge stellages nodig zijn om gondels op de gewenst hoogte te houden.

        De vraag is of men daar aan beide zijden van het water op zit te wachten.

        Volgens mij is het allemaal veel makkelijker te bedenken: PTA weg en normale bruggen bouwen. Beter voor het milieu en beter voor toeristenmoe Amsterdam

  3. Bart

    Misschien een kabelbaan (of ‘schwebebahn’ zoals in Wuppertal) vanaf een nieuwe PTA in IJmuiden naar Amsterdam CS? Private financiering natuurlijk, de prijs per kaartje is niet zo interessant, als de toerist maar betaalt. Blijven die milieudinosaurussen ook weg uit het centrum, en het geeft de kans de cruise-toerist ook andere dingen in Nederland te laten zien, zodat ze niet massaal Amsterdam centrum in gepropt worden…
    En dan hoeft een fietsbrug over het IJ ook niet zo achterlijk hoog te worden!

  4. Bart

    En de locatie voor een PassagiersTerminal in IJmuiden lijkt ook niet al te vergezocht: het binnenkort vrijkomende terrein van Tata Steel, voorheen Hoogovens..
    Win-win situatie, toch?
    Kunnen ook nog wat hotels neergezet worden, een bus terminal en ander noodzakelijk kwaad. Omwonenden zeker blij, want aanzienlijk minder overlast…

    1. John Zwart

      En wie weet wat vervangende werkgelegenheid voor mensen die ook liever niet-staalwalsen en ijzergieten. Heel ongezond en slopend werk. Win-win-win!

      Ik vind in dit verband het werkwoord ”proppen” heel beeldend gebruikt.

      1. Bart

        Dank je, John, ik ben niet literair aangelegd, maar soms vloeien de woorden ..
        Ook heel mooi: mensen die ‘niet staalwalsen’ en ‘ijzergieten’, want dat suggereert dat die mensen veel meer doen dan aan knopjes draaien en naar wijzertjes kijken…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: