Kunnen de Amsterdamse winkels nog winnen van de flitsbezorgers? Jumbo Supermarkten en flitsbezorger Gorillas gaan samenwerken in supersnelle bezorging in Amsterdam. Met lichte tegenzin. Jumbo ziet de klanten liever naar de winkel komen, maar ziet dat jongeren meer behoefte aan gemak hebben. Op termijn zal dit betekenen dat er minder supermarkten komen. Dat is best zorgwekkend.
Supermarkten dragen de lokale winkelstraten. Ze zorgen voor ‘traffic’. De supermarktklant koopt ook bij de speciaalzaak in de straat. Met het wegvloeien van omzet, eerst door online, maar nu ook door de flitsbezorgers gaan de supermarkten en later de andere winkels het niet meer redden. Is er wat aan te doen?
Donkere winkels
Het verdienmodel van de flitsbezorgers is gebaseerd op gemak en snelheid. Een paar tikken op de app en de boodschappen zijn binnen 10 of 15 minuten binnen. Het verdienmodel is bovendien gebaseerd op lage kosten van ‘dark stores’, magazijnmedewerkers en bezorgers. Een winkelier die al een ‘store’ heeft met voorraad en dicht bij de consument zit, heeft die voordelen ook.
De consument heeft natuurlijk altijd gelijk. Die wil snelle thuisbezorging en gemak met een simpel bestel- en betaalplatform. Maar dat kunnen lokale bezorgnetwerken als Fietskoeriers, TringTring, Peddler en Hurby óók. Zij kunnen bij lokale ondernemers ophalen en bezorgen nog dezelfde dag op afspraak bij de consument in de buurt.
Local Heroes
Het Amsterdamse Local Heroes biedt een e-commerce platform waarmee de consument eenvoudig en via de app het gezamenlijke aanbod van marktondernemers en winkeliers in de buurt kan bestellen. De consument kan kiezen voor ophalen bij een pick-up-point in de buurt of bezorging thuis aan het einde van de dag. Na een succesvolle proef op de Ten Katemarkt in Amsterdam Oud-West rolt Local Heroes landelijk uit. Succesvol, omdat marktondernemers en winkeliers er extra omzet mee binnenhalen.
Missie voor lokale ondernemers
Hier ligt een missie voor lokale ondernemers, branche-organisaties, straatmanagers, gemeenten en start-ups om samen te werken en de strijd aan te gaan met de grote flitsbezorgplatforms: bundel je aanbod, maak een bestel- en betaalplatform en maak samen afspraken met bezorgnetwerken over snelle levering.
De thuisbezorgtrend is onomkeerbaar. Om te voorkomen dat het echt stil wordt op straat, moeten lokale ondernemers en bewoners er samen voor zorgen dat hun straat een aantrekkelijke ontmoetingsplek is waar het leuk is om te wonen, te werken, te ondernemen, te bewegen en te ontspannen. Winnen van de flitsbezorgers? Dat kan nog best.
* Laatste revisie op 5 januari 2022 door Redactie AC
Flitsbezorgers bezorgen een hoop overlast, en volgens mij is het huidige concept ook niet echt duurzaam: het moedigt ongebreideld bestellen van ‘gemakswaren’ aan, het vergt veel distributiepunten (in Amsterdam meest een soort garages) en het moedigt de kooplust en de gemakzuchtigheid aan: scholieren die een mars-reep en een zak chips bestellen… (waar gebeurd, Walther). Dat Jumbo nu in zee gaat met Gorilla’s is vermoedelijk om Gorilla’s snel om zeep te helpen. En het concept ‘flitsbezorgers’ geeft veel mensen een ‘baan’ die geen baan is. Niets duurzaams aan dit concept. Verbieden is waarschijnlijk onmogelijk, maar de wildgroei van dit soort bezorgpraktijken gaat veel te ver. Begin maar met hogere eisen te stellen aan: duurzaamheid, diploma’s (hygiëne), veiligheid (fietsen etc.) en bedrijfsvoering. CAO voor de branche, contracten etc. invoeren en controle op lonen, bedrijfsruimte etc. Mogelijk gaan dan de verkeerden het veld ruimen, en wordt de stad wat rustiger in de nachtelijke uren…
Overigens vind ik flitsbezorgers het ultieme zwaktebod van de nu werkende en levende mens: als je geen tijd meer hebt om zelf boodschappen te doen en te koken (er zijn woonruimtes zonder keuken, slechts een magnetron), dat ben je als mens heel verkeerd bezig!
Dus: weg met de flitsbezorger, we gaan gewoon weer ouderwets naar de markt, supermarkt of kruidenier, moeilijk toch?
Ik vind de blik van Bart op het fenomeen terecht heel kritisch. Toch zal een deel van de klandizie er wel gebruik van maken, dus het kwaad uitroeien zal niet lukken. In rustige woonstraten is in de avonduren de rust allang verdwenen en ik vrees dat die door de click-negotie niet zal weerkeren.
Een paar suggesties lijken mij nuttig voor het gewenste indammen: eisen te stellen aan: duurzaamheid, diploma’s (hygiëne), veiligheid (fietsen etc.) en bedrijfsvoering. CAO voor de branche, contracten etc. invoeren en controle op lonen, bedrijfsruimte etc. – dat zal de kwaaien leren!
Net zoals vreemde initiatieven als Airbnb inmiddels fors aan banden gelegd zijn, is het tijd om de ‘gaten in de wet’ nu maar eens goed te dichten. Ondernemerschap: prima, maar vooraf toetsen op : haalbaarheid, duurzaamheid, overlast, en milieuvriendelijkheid, een soort ‘afvinklijstje’ voor nieuwe ondernemers. Overigens dienen, zeker in Amsterdam nieuwe ondernemers (een soort onuitroeibaar onkruid) echt aan banden te worden gelegd. De soort ‘nutella en pancake’ ondernemers moeten gewoon verbannen worden. Ondernemers zijn steeds creatiever, de gemeente moet daarop anticiperen, lijkt niet echt te moeilijk…