De Fatbiker als zondebok
De Fatbiker als zondebok

De Fatbiker als zondebok

Ik had een bizarre droom. Op een zonnige dag stond ik bij de Stopera. Het Amsterdamse volk was er massaal vergaderd en riep: ‘Leve de koning van de fatbike!’ De wethouder liep uit de Stopera en zei tegen het volk: ‘Ik zal hem hier aan u tonen om u duidelijk te maken dat ik geen enkel bewijs van schuld heb gevonden.’ Daarop kwam de fat biker naar buiten. ‘Hier is hij, de mens,’ zei de wethouder. Maar het volk riep: ‘Kruisig hem, kruisig hem!’ 

De wethouder haalde een oude fietser naar voren. Traag en sloom. Een gevaar voor anderen. Een sta-in-de-weg voor de vooruitgang. De wethouder vroeg het volk welke van deze twee wilt gij, dat ik zal loslaten? En zij riepen massaal: de oude fietser, de oude fietser, de oude fietser. De wethouder zei: ’Laat de fatbiker gekruisigd worden’. Ik werd wakker…

Tijd voor maatregelen

Fatbikes zijn voor het Amsterdamse volk een doorn in het oog. Het stadsbestuur vindt het daarom tijd voor maatregelen: meer controles op opgevoerde fatbikes, een kentekenplicht en een minimumleeftijd behoren tot de mogelijkheden. De fatbikes zijn de nieuwe scooters? Het volgende slachtoffer van de mobiliteitsapartheid in de stad.

Het gaat ook niet helpen. Zolang Amsterdam inzet op het monomaan faciliteren van de overmobiele haasthedonisten wordt Amsterdam nooit een fijne stad. Daar helpen 30 km/uur, autoluw, bruggen over het IJ, knippen en bredere fietspaden, en het treiteren van fatbikers en -straten niets aan. De mobiliteitsplannen moeten terug naar de tekentafel. Terug naar de menselijke maat.

Een koersdocument…

Wethouder Van der Horst presenteert vorige maand een koersdocument tot 2050 over de openbare ruimte: Amsterdam maakt ruimte. Zoals het nu gaat, is het niet toekomstbestendig; het tempo en de hectiek in het verkeer moeten eruit. De wethouder: “Nu geldt het recht van de sterkste, dat moet veranderen.” De aanpak van fatbikers leidt af van waar het echt over moet gaan. Er moet een nieuwe balans gevonden worden tussen de ruimte voor mobiliteit en de ruimte voor groen, ontmoeting en economische activiteit. Hopelijk heeft de wethouder voor dit plan wel geld en tijd.

* Laatste revisie op 7 november 2023 door Redactie AC

129 x, 1 va (291023)

3 Reacties

  1. Wat wil Walther? Dat is wat ik vaak hoor in deze sector. Ja, hij heeft overal commentaar op en komt ook graag opdraven voor een camera of microfoon. Ook in te huren als begenadigd spreker voor de professionals.

    Hij wil ruimte voor de voetganger, dat is het enige wat we weten. Maar wat moeten we dan precies met fatbikes, taxi’s, vrachtwagens, busjes, fietsen, autoforensen, e-bikes, autotoeristen, autobussen, auto’s? Elke keer een ander verhaal. Keuzes maken is voor anderen en Walther kan daarover woorden aanleveren. Daarna heb je twijfel en is men geneigd om professor Walther opnieuw te vragen. Ad infinitum…

  2. Avatar Van Bart
    Bart

    De wethouder ‘OV en fiets(pad) perikelen’ – nieuwe portefeuille- weet zich al jaren geen raad. Want behalve de OV fiets (volstrekt onschuldig, haalt nauwelijks 15 km/u, want onmogelijk om hard te rijden en zeer ongemakkelijk) zijn alle andere weggebruikers schuldig aan vaak meer dan 30 km /u. Zeker de Fatbikers, alle andere e-racebikes en natuurlijk snorfietsen/scooters, motoren., trikes en alles wat maar opgevoerd is. Simpelste oplossing is deze gewoon te verbieden. Maar het Volk mort! Dus appt de Koning aan de stedelijke wethouder van ‘volksfietszaken’ dat hij dan maar de dikkebandenfiets moet gaan verbieden. ‘Dat kan helaas niet, majesteit, want het is geen fiets en geen motorvoertuig’ appt hij aan de Koning. De Koning appt terug: ‘mijn dochters hebben allemaal een Fatbike, dus als het volk daar ook behoefte aan heeft, laat dan heel het volk ook op Fatbikes gaan rijden. Mijn grootvader reed in een Porsche, maar het volk besliste dus anders. Gewoon doen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Total
0
Share