De gemeente Amsterdam heeft ons recent laten weten dat de financiering van de fiets-/voetbrug over het IJ rond is. Hij kost 300 miljoen euro. Men verwacht dat de brug rond 2034 in bedrijf is.
‘Mooi, maar kan dat niet sneller?’ was mijn eerste gedachte. Immers, de Eiffeltoren is in twee jaar gebouwd, de IJtunnel in vijf jaar en de Erasmusbrug in vier jaar. En als je het door de Chinezen laat doen is hij volgende maand klaar. Maar dat willen we nu eenmaal niet. Die houden dan precies bij wie er allemaal over de brug komt.

Bureaucratie

Bij het planningsoverzicht zie ik dat de totstandkoming van de Oostbrug (zo gaat hij heten) een gigantische hoeveelheid bureaucratie vergt. Zo is dit land nu eenmaal ingericht.
Volgens de website moet werkelijk alles wat je kunt bedenken vooraf onderzocht worden: locatie, natuur, stikstof, geluid, circulariteit, bodem en vervoersstromen. En dan natuurlijk nog de vergunningen. Die mogen we ook niet uitvlakken. Zonder vergunningen kan er niets bestaan in deze stad.
In 2031 kan de bouw dan eindelijk beginnen. De bedoeling is dan dat we er in 2034 overheen kunnen. Op z’n gunstigst. Want ervaringen uit het verleden (Noord-zuidlijn) dwingen ons tot realisme.
Ik gok op 2040.

Sprong

‘Sprong over het IJ’ heet het hele project. Over die naam zal nog heel wat vergaderd zijn, want de meest voor de hand liggende naam is denk ik afgekeurd: IJsprong. Jammer eigenlijk.
Maar waarom moet er zo nodig ‘gesprongen’ worden over het IJ? Dat kan toch sowieso niet? Zeker niet met een fiets. Fierljeppen over het IJ wordt ‘m ook niet. Men had gewoon nuchter kunnen blijven en het project ‘Brug over het IJ’ kunnen noemen.

Kabelbaan

Wat is er trouwens gebeurd met die plannen om een kabelbaan over het IJ te spannen? Nooit meer wat van gehoord. Uit de gemeentelijke informatie maak ik op dat die brug allang vaststond en dat de kabelbaan bij voorbaat kansloos was. Zo gaat dat. Hij kan er overigens wel veel eerder zijn dan een brug. Misschien allebei doen?

De website van de private initiatiefnemers staat inmiddels te koop, dus ik denk dat we voor een leuke kabelbaan over het water voorlopig naar de Duitse stad Koblenz moeten.

De pont

Eerlijk gezegd ben ik toch ook wel gehecht aan de pont over het IJ. Het kost ongeveer een miljoen per jaar om die in de vaart te houden. Er varen er negen, dus dat is 9 miljoen per jaar. Van die 300 miljoen van de fietsbrug kunnen we alle ponten dus nog 33 jaar laten varen.
Het grootste voordeel van de pont is dat hij je laat onthaasten. Even een verplichte pauze in de dagelijkse rat-race. Starend over het klotsende water eventjes mediteren en contempleren. Zodra je de overkant bereikt heb je je leven weer een beetje meer op orde.
De pont heeft charme, want hij vaart. En varen hoort bij het IJ. Dus eigenlijk is het wel fijn dat die brug nog minstens tien jaar duurt.

* Laatste revisie op 13 juli 2024 door Redactie AC

73 x, 1 va (291023)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.