Niks mis met de klushub – Naar aanleiding van de proef met de ‘klushub’ in de Amsterdamse Piet Heingarage, inmiddels bekend als Park + Switch, ontstond veel rumoer op sociale media. Deze hub biedt ondernemers de mogelijkheid om hun voertuig te parkeren en over te stappen op een elektrisch voertuig voor hun rit de binnenstad in. Hoewel critici, zoals Tweede Kamerlid Veltman (VVD), stellen dat dit onwerkbaar is voor vaklieden met veel materiaal, blijkt uit de praktijk dat het juist voor bepaalde diensten een passende oplossing kan zijn.
Elektrische voertuigen
De Amsterdamse binnenstad is steeds meer autoluw om ruimte te maken voor een aantrekkelijke, leefbare stad. Dagelijks rijden duizenden bestelbusjes de stad in, waarvan een aanzienlijk deel vanuit servicelogistiek komt. Om de druk op de openbare ruimte te verminderen, onderzoeken gemeenten samen met ondernemers nieuwe vormen van stadslogistiek, zoals het gebruik van lichte elektrische voertuigen (LEVV’s). Grote bedrijven als Heineken en PostNL werken hier al mee.
Microhubs
Kleine ondernemers krijgen via deze proef nu ook toegang tot deze oplossingen. José Komin, directeur van IJskoud, ziet kansen: voor onderhoudsklussen is vaak geen grote bestelbus nodig, en niet alle monteurs hebben een rijbewijs. Microhubs in de stad kunnen kleinere bedrijven helpen met slimme, duurzame stadslogistiek.
Amsterdam onderzoekt via deze pilot of hubs effectief kunnen bijdragen aan duurzame stadslogistiek en welke rol publieke en private partijen daarin spelen. Daar is niks mis mee. De energietransitie vraagt om actie, niet om afwachten.
* Laatste revisie op 1 april 2025 door Redactie AC