In het voorjaar verscheen de nota ‘Ruimte voor de voetganger’. Het doel van het nieuwe beleid: “Amsterdam wil een stad zijn die voor iedereen comfortabel toegankelijk is. Voor mensen met een fysieke beperking, voor ouders met kleine kinderen die samen de stad verkennen, voor bezoekers die Amsterdam ontdekken en voor Amsterdammers met volle boodschappentassen. Lopen is namelijk gezond, duurzaam en bovendien een fijne manier om je door de stad te verplaatsen”.
Papier is geduldig…
Amsterdammers mogen tot 1 augustus a.s. inspreken op de nieuwe plannen voor de herinrichting van de Marnixstraat. Dat is de kans om het nieuwe voetgangersbeleid te testen, toch?
Slecht voor voetgangers en bewoners
De plannen voor de Manixstraat pakken slecht uit voor voetgangers en bewoners. Nergens voldoen die plannen aan de uitgangspunten van de nota ‘Ruimte voor de voetganger’.
Over het gehele traject verdwijnt ruimte op de stoepen. De geveltuintjes van de bewoners moeten verdwijnen. Een derde van de fietsparkeerplekken voor met name de bewoners verdwijnt. Dit gaat ertoe leiden dat bewoners hun fiets (moeten) parkeren op de stoep. Er is niet nagedacht over veilige oversteken voor voetgangers. Hiermee wordt lopen hier vrijwel onmogelijk.
Confrontatie
Bij herinrichting van de Marnixstraat zouden toch de uitgangspunten van toekomstig beleid moeten worden gehanteerd? Dit gebeurt niet. Waarom niet? Het nieuwe beleid ‘Ruimte voor de voetganger’ overleeft de eerste confrontatie met de praktijk niet. Voetgangers zijn ook hier weer het sluitstuk van de verkeersplanners die verplaatsen belangrijker vinden dan verblijven. De Marnixstraat blijft daarmee een onleefbare snelweg.
* Laatste revisie op 3 augustus 2020 door Redactie AC