Amsterdam verbant de flitsbezorgers van Getir, Flink, Zapp en Gorillas naar bedrijventerreinen. De dark stores zijn niet meer welkom in woonwijken of gemengde woon-werkgebieden met winkel- en horecastraten.
De specifieke combinatie van aandachtspunten maakt de vestiging van darkstores in woonbuurten en gemengde gebieden niet mogelijk, zegt de gemeente, tenzij de specifieke lokale omstandigheden dit wel toelaten. Vestiging van darkstores in winkelstraten wordt daarbij op voorhand uitgesloten, omdat een darkstore onvoldoende toevoegt aan een winkelstraat. Bedrijfsomgevingen zijn de meest geschikte omgevingen voor darkstores, waarbij wel rekening gehouden moet worden met eventuele plannen voor transformatie van het gebied. Het is een vreemd plan van de wethouder.
Maar waarheen dan?
Naar welke bedrijventerreinen moeten die dark stores dan? Amsterdam sluit het ene na het andere bedrijventerrein binnen de Ring. De bedrijven moeten daar weg om ruimte te maken voor nieuwe, hippe wijken waarin de Amsterdammers wonen en werken. Die Amsterdammers, jong en oud, zijn straks onbereikbaar voor de snelle bezorgers. Dat gaat gewoon niet werken vanaf bedrijventerreinen buiten de ring. De vitaliteit van (de nieuwe) stadswijken zit juist in het bieden van een goede mix aan functies en daarbij hoort ook die snelle thuisbezorging. Maak daar ruimte voor en maak daarover afspraken.
Het is vooral ook een willekeurige maatregel. Wat gaan de flitsbezorgers van Albert Heijn, Gall en Jumbo doen? Gelden de regels straks ook voor de pizza- en sushibezorgbedrijven? Moeten horecaterrassen, clubs, restaurants, podia en fitnesscentra dan ook de stad uit naar bedrijventerreinen?
Juridisch zwak
Door de aanpak van Amsterdam en andere gemeenten lijkt het alsof overlast in woonwijken alleen door flitsbezorging worden veroorzaakt. Juristen stellen dat van enig gedegen onderzoek naar de problemen geen sprake is. Dat duidt op willekeur bij handhaving, en met het gelijkheidsbeginsel dienen gelijke gevallen gelijk behandeld te worden. Dat lijkt niet het geval. Dan resteert de gang naar de rechter.
Voor elke ondernemer die overlast geeft geldt: los het op. Vorige week nog kwamen de flitsbezorgers met een ‘code of conduct’. Hiermee willen ze een antwoord geven op de overlast die omwonenden ervaren van de dark stores. De bedrijven zijn ervan overtuigd dat de zorgen die gemeenten hebben over de impact van hun bezorgdiensten kunnen worden aangepakt met onderlinge afspraken en gedragsregels over onder andere inpandig parkeren van fietsen, het transparant maken van de bedrijfsramen en het zelfstandig reguleren van geluidsoverlast. Die kans krijgen ze niet eens.
Van Mars en Venus
Na de TV-uitzending met Nieuwsuur waar de Amsterdamse wethouder Marieke van Doorninck in gesprek met Sadik Cevik van Gorillas leek het erop dat de wethouder rabiaat-ideologisch tegen ‘flits’ is. De flitsbezorgers komen van Mars, zij komt van Venus. Een kansloos gesprek.
De wethouder neemt een verkeerd besluit. Flitsbezorging kan ook helpen om stedelijke problemen op te lossen, zoals winkelleegstand, monofunctionele buurten, sociale controle en inclusiviteit. Maar, de wethouder heeft schaamteloos de deur knalhard dicht gegooid. Einde dialoog… daar wordt niemand beter van.
* Laatste revisie op 5 juni 2022 door Redactie AC
Zullen we hen fenomeen ‘Flitsbezorger’ scharen onder uitwassen van onze consumptiemaatschappij? Dan zijn we het eens. Niemand heeft deze diensten nodig, tenzij te lui om uit de stoel te komen! Wat ze bezorgen is ook shit: niets biologisch of milieuvriendelijks. Dat ze vaak op opgevoerde fietsen rijden is ook al niet milieuvriendelijk, kortom, dit fenomeen verdient het om verbannen/verboden te worden, landelijk verbod lijkt me wenselijk. Punt achter deze discussie, hopelijk!
als het verdienmodel onvoldoende winst oplevert zal de durfkapitalist het fenomeen vanzelf een zachte dood laten sterven. De inflatie oplopend naar 10% helpt daarbij.
Alle “vooruitgang” die we de afgelopen ruime halve eeuw hebben geboekt, blijkt steeds meer achteruitgang te zijn geweest. Met uitwassen als deze als voorlopig toppunt. En voor dit soort zelf gecreëerde problemen gaan we nu dan heel geleerd oplossingen bedenken en er stukjes over schrijven. Hou toch op, schei toch uit. Ik wil terug naar die jaren vijftig/zestig met een kleine kruidenier op elke straathoek. Op doordeweekse dagen gesloten om 18 uur, op zaterdag om 17 uur en op zon- en feestdagen gesloten. Boodschappen niet gered? Jammer dan, morgen weer een kans. Gezellig, efficiënt en vooral rustig.
Bij de komst van de eerste straatverkopers klaagden de ruilhandelaars, bij de komst van de dagmarkten klaagden de straatventers, bij de komst van de winkels klaagden de markthandelaren en bij de komst van de supermarkten klaagden de winkeliers. In alle gevallen klaagde ook het volk over veranderingen die naast voordelen ook nadelen met zich meebrachten.
Je kunt ontwikkelingen niet tegenhouden door ze niet te willen. De kunst is om de nadelen te beperken en de voordelen uit te buiten. Dat zullen ook Uk en Oerm hebben ervaren toen ze het wiel uitvonden…
Soms zijn er dingen die zelfs Uk en Oerm niet wilden… Heeft weinig met vooruitgang te maken, hoogstens met geld en hebzucht. Sommige volkeren zijn dommer dan Uk en Oerm.
Bij de komst van ‘Flitsbezorgers’ klaagde niet alleen ondergetekende, maar vele omwonenden. En nu worden een aantal uitwassen van deze duistere bedrijven gelukkig juridisch geweerd uit de krochten van de Pijp, mijn vorige woonstee. Blijf vooral klagen, de wet ( lex dura sed lex ) blijft gelukkig nog intact, enigszins, dat helpt de flitsbezorgers de Pijp uit, en hopelijk ook de binnenstad. De pleitbezorgers van deze ‘bezorgservice’ kunnen gerust zijn: de chips en de flessen niet te drinken wijn zijn nog steeds bij iedere avondwinkel ( tot 0100 u. geopend ) verkrijgbaar…
Zullen we nu , nadat Gorillas en mogelijk ook vrijwel alle andere overlast veroorzakende ‘startups’ c. q. ‘darkstores’ onder dreiging van dwangsommen de Pijp moeten verlaten, nooit meer vreten bestellen via deze smerige uitbuiters van loonslaven (artikeltje in de VK)? Nooit meer doen, he Walther! En misschien ook niet meer over schrijven… De bezorgservices van grote supermarkten zullen wel blijven bestaan zolang de prijs/kwaliteitsverhouding de burger nog aanspreekt, maar ik vrees ook daarvoor dat de bezorgkosten exorbitant zullen stijgen: daarvoor bestel je niet meer 2 zakken chips en een paar flessen wijn…
Gewoon weer de benenwagen nemen, en het liefst bij de plaatselijke kruidenier (bestaat die nog?) in Amsterdam de dagelijkse boodschappen doen!