Er is commotie over de Eurostar, de snelle trein naar Londen. Die wordt tijdens de komende renovatie van Amsterdamse Centraal Station tot een jaar stilgelegd. De huidige terminal kan gewoon openblijven, blijkt uit een vertrouwelijk rapport. NS en Eurostar waren daar sterk voorstander van, maar ProRail ging ervoor liggen. ProRail vertelde op het NOS-journaal dat ze het werken dan niet veilig kunnen organiseren. Een zorgwekkend interview… Wordt Amsterdam CS met de trein onbereikbaar?
Grondig renoveren
ProRail gaat het Centraal Station en de sporen van en naar het het Centraal Station grondig renoveren. De verwachting is dat het aantal reizigers op Amsterdam Centraal zal stijgen van 200.000 naar 275.000 per dag. Er is meer ruimte nodig voor die reizigers. De komende bijna 10 jaar wordt er gewerkt in en om station Amsterdam Centraal. De werkzaamheden gingen al van start in 2021 en zullen omstreeks 2030 zijn afgerond.
Jarenlange omleidingen
Maar, als veiligheid voor ProRail belangrijk is en daarvoor nu al vier treinen met 6.500 passagiers een serieus probleem zijn, wat gaat die grootschalige verbouwing betekenen voor de vele treinen die er dagelijks 200.000 reizigers vervoeren? Ik voorspel dat we te maken gaan krijgen met jarenlange omreisroutes, afsluitingen en ellende. Ik maak me daarover meer zorgen dan over die paar Eurostars.
De soep wordt niet zo heet gegeten etc. Het valt wel mee met e Eurostar, Walther. Wat niet meevalt is de al jarenlange vete tussen Prorail en NS, dat is wel iets om van te schrikken. En natuurlijk: alle Europese treinverbindingen stellen eigenlijk nog niet veel voor, veel te veel problemen met boekingen, vind maar eens een doorgaande trein naar Praag.. (afgezien van de belachelijke bijkomende kosten). Tussen de Europese railvervoerders is het voorlopig nog het alfabet leren… En een hele grote gemiste kans!!