Geen buurtlogistiek voor Schinkelkwartier?
Geen buurtlogistiek voor Schinkelkwartier?

Geen buurtlogistiek voor Schinkelkwartier?

Het Schinkelkwartier is nu nog een bedrijvenwijk. Dat gaat de komende 25 jaar veranderen. Schinkelkwartier wordt een duurzame stadswijk, met veel groen en water. Goed bereikbaar. Er komt ruimte voor 11.000 woningen, 22.000 inwoners en maar liefst 44.500 arbeidsplaatsen.

De plannen zijn nu open voor inspraak. De ‘artist impressions’ liegen er niet om. Dit wordt een duurzame wijk. Maar, in de mooie plaatjes ontbreekt het bestelverkeer in het Schinkelkwartier. Hebben die bewoners en bedrijven niks nodig?

Niet bezorg-autoluw

In het Schinkelkwartier komen elke dag 50 tot 100 bestelauto’s met pakjes pakjes voor de bedrijven en bewoners. Tel daarbij op de ruim 100 voertuigen van Picnic, Albert Heijn en Jumbo. De lokale supermarkten, horeca en kantoren ontvangen op hun beurt dagelijks 40 tot 80 vrachtwagens. Vergeet ook niet alle afvalinzamelaars en de zeker 500 servicebusjes van de loodgieter, verwarmingsmonteur, schilder, Miele-reparateur, keukenbouwer en thuiszorgmedewerkers. En ’s avonds melden zich nog eens 500 tot 800 maaltijdbezorgers. En, vergeet al het afval niet! Dan is de beoogde autoluwe wijk alles behalve bezorgautoluw.

In Utrecht wél

In de Utrechtse wijk Merwede komen parkeer- en distributievoorzieningen, zoals stadslogistieke hubs, in de Merwedekanaalzone dicht tegen de stadsboulevards aan, waarbij de woongebieden zelf autoluw blijven. De gemeente maakt voorzieningen voor de belevering in de woongebieden met vrachtfietsen. De handhaving kan ook zonder lastige maatregelen zoals paaltjes met elektronische kentekenhandhaving in de voetgangerszones.
Er komen hoogwaardige logistieke oplossingen voor grotere vrachtvoertuigen. Er komen gecentraliseerde en inpandige mobiliteitshubs van waaruit de leveringen naar bewoners en ondernemers in de wijk gebeuren. Aflevering van pakketjes vindt plaats in pakketmuren in de mobiliteitshubs of aan de voordeur met bezorgrobots, vrachtfietsen en lichte elektrische voertuigen.
Uitzonderingen blijven mogelijk met levering tot aan de deur met tijdelijke digitale ontheffingen voor nood- en hulpdiensten, incidentele grote bezorgingen, vuilnisophaaldiensten, verhuiswagens, doelgroepenvervoer en bouw- en onderhoudsverkeer; dat is slim toegangsbeheer.

Valt ook hier het kwartje?

Utrecht laat in de wijken Merwede en Beurskwartier zien dat publieke en private professionals samen de bevoorrading slim in kunnen richten voor een vitale woonwijk waar de openbare ruimte uitnodigt tot gezond bewegen, lekker ontspannen en ontmoetingen met buurtgenoten.

De aanpak in Utrecht inspireert. Als de gemeente bij hun autoluwe plannen niet vooraf nadenken over buurtlogistiek staan straks de stoepen vol met bestelauto’s, wordt de lucht nooit schoon, is het niet veilig om buiten te spelen en geeft bezorgen stress.

De gemeente Amsterdam is verantwoordelijk om de voorwaarden voor de bevoorrading mee te geven aan de projectontwikkelaars die in het Schinkelkwartier aan het werk gaan. Hopelijk valt het kwartje daar alsnog.

* Laatste revisie op 7 januari 2021 door Redactie AC

5 Reacties

    1. Ik ga uit van het stukje bedrijventerrein achter de Anthony Fokkerweg, dus bij de Valschermkade. Dat zou dan betekenen dat een flink aantal bedrijven moeten gaan verhuizen!

      Ik herken het omschreven probleem overigens wel. Heb zelf wel eens gedacht dat het logistieke probleem in Amsterdam nog het beste kon worden opgelost door de hele bende af te breken en opnieuw op te bouwen. Met name de binnenstad van Amsterdam is ooit ingericht op handkarren, paarden, koetsen en bootjes. Dat los je nooit meer op.

      In dat licht was het idee om de verkeersstromen in de Bijlmer te scheiden helemaal zo gek nog niet. Maar goed, dat is een ander verhaal

  1. John Zwart

    Ben er twee jaar geleden eens aan het ronddwalen geweest, moeilijk adres te vinden, dus heb begrip voor de problemen met logistiek. Maar dit gaat over de logistiek van de toekomst begrijp ik. Ik wens de Stopera veel succes met deze plannen.

  2. Ed

    Ooit was het plan IJburg een eiland van beperkte hoogbouw, groen, rust en autoluw te maken. kijk wat er van terecht is gekomen. Je wil daar niet eens dood worden gevonden. De schitterende plannen van de Bijlmer. Kennelijk toch niet zo goed zoals wij inmiddels weten. Reken er op dat in het Schinkel kwartier het niet beter zal gaan. Tussen mooie plannen en uitvoering, loopt men nog wel eens tegen “onmogelijk” op. Eerlijk gezegd moeten ze niet eens zulke mooie plannen het licht laten zien. De werkelijkheid staat te ver af om sprookjes werkelijkheid te laten worden. Te weinig geld, te veel mensen, te veel wensen, te weinig ruimte. Toch zoiets realiseren? Dan moet je bouwen zoals Disney world is ontworpen. Alle toe, afvoer en nuts voorziening ondergronds, en de wijk daar boven op. Zoals gezegd, sprookjes bestaan niet.

  3. bart van der kolk

    De ‘maakbare ‘stad is een beetje achterhaald inmiddels.. Alle wijken die met de opzettelijke bedoeling ‘leefbaar’ of ‘oplossingsgericht’ zijn gebouwd, zijn inmiddels zwaar achterhaald in leefbaarheid, inderdaad de Bijlmer en Nieuw West. De oudere wijken zoals de Pijp, Oost en Oud-west zijn ooit gebouwd om de woningnood op te lossen. Vreselijke woningen, gehorig, slecht geisoleerd en klein. Maar: nu onbetaalbaar en vreselijk geliefd.
    Een goede les voor alle stedebouwkundigen en planologen: vraag eerst toekomstige bewoners naar hun wensen en leef je niet uit in ‘franje’: vreemde woningen die uiteindelijk te duur zijn bijv. Mensen van nu zijn op zoek naar een zo groot mogelijke woning, zo goed als mogelijk geïsoleerd, tegen een zo laag mogelijke prijs, met zo min mogelijk overlast van buren. Zo iets. En dan ook nog wat groen in de buurt. Zo moeilijk is dat niet!
    Maar de techneuten onder de bureaucraten zijn helaas nog onder ons..

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: