Naar zero emissie voor fiets
Naar zero emissie voor fiets

Naar zero emissie voor fiets

De Amsterdamse coalitiepartners willen in het nieuwe coalitieakkoord een zero emissie zone fiets voor een betere luchtkwaliteit. Dat is hard nodig, omdat slechte lucht ongezond is. Amsterdammers leven daardoor drie maanden korter. Een van de redenen van teveel fijnstof is de slijtage van auto- en fietsbanden.

In Amsterdam wordt per jaar circa 1 miljard kilometers gefietst. De slijtage van fietsbanden leidt tot 10 procent van het fijnstof in Amsterdam en dat aandeel neemt langzaam toe. Dat moet duurzamer, vinden de politieke partijen.

Vergeten bron van fijnstof

Carlo de Reijer, directeur Smart Mobility bij Brabant University of Technology: “Een belangrijke, vaak vergeten bron van fijnstof is de slijtage van banden. Zeker bij de steeds zwaardere elektrische fietsen en fat bikes”. De Open Universiteit deed ook onderzoek: fijnstof als gevolg van bandenslijtage is verantwoordelijk voor 130.000 tot 300.000 doden wereldwijd elk jaar weer.

Het plan dat nu op tafel ligt is om binnen de ring en in het stadsgebied Weesp een zero emissie zone fiets in te voeren. Fietsen die ouder zijn dan 10 jaar komen er na 2025 niet meer in. Fietsen moeten na 2025 voorzien zijn van ultra-low-emission banden die geen fijnstof achterlaten. Er komt een subsidieregeling voor Amsterdammers die kunnen aantonen dat ze hun fiets echt nodig hebben.

Fietsje pesten

De Fietsersbond reageerde verrast: “Het is fietsje pesten. Wij staan natuurlijk voor een schone en gezonde stad. Maar, je kunt de arme Amsterdammers niet laten betalen voor ultra-low-emission banden die nauwelijks te krijgen zijn. Er is ook nog zoveel te winnen met banden die goed zijn opgepompt. De gemeente moet eerst maar eens zorgen voor een fatsoenlijke bandenpompinfrastructuur en het leggen van fijnstofabsorberend asfalt “.

Onszelf voor de gek gehouden

De fabrikanten van fietsen reageren verheugd op de zero emissienormen en hopen dat veel andere Europese steden gaan volgen. Gazelle directeur Floortje In ’t Wiel: “Nu 70 procent van de fietsen elektrisch is, is dit een belangrijke stap naar echt duurzaam fietsen. We hebben onszelf veel te lang voor de gek gehouden over de uitstoot van fietsen en fietsbanden”. Floris-Jan Achterop van Swapfiets zegt er klaar voor te zijn: “Onze blauwe banden zijn echt toxisch. Wij gaan onze verantwoordelijkheid nemen voor de gezondheid van de Amsterdammers”.

In de wandelgangen van de Stopera verzuchtte een van de raadsleden dat het ook wel eens tijd werd om de discussie te starten over de overmobiele haast-hedonist op een elektrische fiets: “Ze nemen steeds meer ruimte in, in onze compacte stad. Eigenlijk zou de nieuwe coalitie aan de slag moeten met een beleid dat gericht is op minder mobiliteit, meer verblijven, in plaats van meer mobiliteit”.

5 Reacties

  1. John Zwart

    Ik word opnieuw somber gestemd over het gebrek aan onderscheidend vermogen in de Stopera tussen hoofdzaken en bijzaken. Op deze manier zal het echt nooit beter worden, welke coalitie ook… 🙁

  2. Deze maatregel zou hand in hand kunnen gaan met het aanpakken van joggers en hardlopers. Hardloopschoenen slijten doorgaans veel harder dan gewone schoenen en ook dat levert een enorme hoeveelheid fijnstof op, afhankelijk van het wegdek. Zo kan ik mij voorstellen dat de grindpaden in het Vondelpark en het Rembrandtpark een enorme concentratie opleveren aan rubber-, leer- en kunststofpulver. Precies die plaatsen waar mensen denken gezonde lucht in te ademen.

  3. Ed

    Uiteraard vinden de fiets fabrikanten elk idee tot verbetering prima. Daar moeten de schoorstenen ook blijven roken (fijnstof). Wat te denken van de accu’s die tegen heel veel vervuiling worden geproduceerd (fijnstof en CO2), nog afgezien van het feit dat deze na de levens periode een enorme berg afval veroorzaken. Dat deze accu’s ook via de steker worden opgeladen, vergeten wij maar even. Het is niet mogelijk alles te hergebruiken, of het is te duur om er aan te beginnen. Na dat de diesel motor in de ban is gedaan voor het zelfde feit van fijnstof, komt er dan nu een nieuw verdien model onder de naam van “fiets”. Oh gotwin nog aan toe! Mijn vader had in 1943 een fiets op houten banden. Biologisch verantwoord afbreekbaar bij slijtage. Zou dit de oplossing kunnen zijn? En natuurlijk kun je sport schoenen vergeten door op blote voeten te gaan rennen. Volgens podologen is dit voor de natuurlijke stand van de voet ook veel beter. Win, win situatie. Succes met het nieuwe probleem dat fiets en sport schoen heet. Oh ja, in 1967 kocht ik een tweedehands sportfietsje in de Staal straat. Een nieuw zadeltje nu laten aanmeten leverde het comentaar op dat ik totaal niet denk aan de fietsen brance. Moet ik nog meer zeggen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: