In 2019 kwam het Klimaatakkoord. Hierin speelt elektrisch vervoer een grote rol, ook in stadslogistiek. Voor ondernemers die in Amsterdam komen is de uitdaging niet alleen om de stap te maken naar zero-emissie bestelwagens en vrachtwagens. De vraag is ook met zo min mogelijk voertuigen de stad in te gaan. Lopen, fietsen en openbaar vervoer krijgen voorrang.

In 2025 moeten 30 tot 40 gemeenten een binnenstedelijke zero emissie zone voor stadslogistiek hebben. Een mooi streven. De gemeente Amsterdam zet er inmiddels volop de schouders onder. Het aanbod van elektrische voertuigen komt op gang. Onder leiding van de bestelauto’s van Streetscooter en Nissan, de licht elektrische Goupil en de vele vrachtfietsen zit Amsterdam nu al op 5 procent elektrisch bestelverkeer.

Goed over nadenken

Je moet als ondernemer wel heel erg dom zijn om een bestaande dieselbus zomaar om te zetten naar een elektrische dieselbus. Er zijn zoveel alternatieven, ook kleinere. Waarom heb je eigenlijk een grote dieselbus nodig? De meeste bestelauto’s rijden rond in de bouw, service en installatiebranche. Dat kan ook anders, ontdekken bedrijven die er nog eens goed over nadenken; kleiner, lichter, elektrisch of zelfs geheel zonder.
Met de dalende kosten van dagelijks gebruik van een elektrische bestelauto hoef je als Amsterdamse ondernemer echt niet te wachten tot 2025. 

Elektrische vrachtwagens? Dat is een heel ander verhaal. Er rijden er nu 128 rond in Nederland met de nodige ‘lessons learned’. De Rabobank schreef dat transportbedrijven er niet aan moeten beginnen. De ING meldde dat we op z’n vroegst in 2028 een betaalbare oplossing hebben. Met de magere winstmarges in de transportsector en handel zie ik nog veel beren op de weg. Bovendien zijn vrachtwagens met een Euro-6 motor nu al zo schoon dat het effect op de luchtkwaliteit amper te meten is. De CO2 doelen kunnen we veel sneller bereiken met vollere vrachtwagens en de inzet van de binnenvaart. Elektrificeren van die paar stadskilometers zet geen zoden aan de dijk. Wel moeten ondernemers, vanwege de schade aan kademuren en bruggen, nadenken over lichtere alternatieven.

Techniek van de toekomst

Toch ben ik optimistisch dat Amsterdam 2025 gaat halen. Ik mocht deelnemen aan een workshop met World Economic Forum over de toekomst van stadslogistiek. Elektrisch rijden is nu al een ‘no brainer’ bij bestelauto’s en op termijn ook voor zware vrachtwagens. Ze zijn goedkoper om te maken en, op termijn, goedkoper in het dagelijks gebruik. Het is de techniek van de toekomst: beschikbaar, betrouwbaar en betaalbaar. 
We hebben die zero emissie zones eigenlijk niet nodig, maar een duwtje in de rug helpt altijd. De overgang naar elektrische stadslogistiek blijkt bij de bedrijven die het nu al doen ook een goed moment te zijn om de stadslogistiek anders en slimmer in te richten. Minder is beter dan schoner, toch?

Roetmonsters

We moeten er wel voor waken dat elektrische stadslogistiek niet het monopolie wordt van de kapitaalkrachtige bedrijven. Mijn oud-hoogleraar Jo van Nunen zei dan altijd: “als je rijk bent, dan kom je vanzelf in een beter milieu”. Tweederde van de bijna 1 miljoen Nederlandse bestelauto’s zijn van zelfstandigen en kleine ondernemer. Die rijden vaak in een oudere bestelauto’s. Echte roetmonsters. Hebben zij straks de financiële middelen om te investeren in een nieuw elektrisch voertuig? Krijgen zij straks het geld bij een bank of leasemaatschappij? Ondernemers moeten met de overheid en de banken in gesprek over een betaalbare aanpak.

De transitie van diesel naar elektrisch gaat niet voor iedereen pijnloos. Het is bloed, zweet en tranen. Maar, doe je als ondernemer niks, dan kom je straks niet meer bij je klanten; dat is toch geen plezierig vooruitzicht? 
Wacht dus niet af tot 2025. Zet in 2020 de eerste stappen.

Afbeelding: Pixabay

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.