Busje gaat zo
Busje gaat zo

Busje gaat zo

Voor ons is het even vakantieseizoen, met een laag pitje qua productiviteit. Maar voor de touringcarbranche is het hoogseizoen. Dat brengt mij op het bericht dat het weren van touringcars uit de binnenstad een jaar is uitgesteld. ‘Als gevolg van verschillende factoren’, zegt het college. Waarom maar 1 jaar? Ik zou zeggen: maak daar gerust 10 jaar van! Als je te maken hebt met ‘verschillende factoren’ neemt zoiets al gauw een hoop tijd! Dan kan het intussen meteen ook een stuk duurder worden. Dat zijn we immers gewend. Want er gaan dan vanzelf meer bruggen en kademuren kapot, maar die trend was toch al ingezet. Tegelijk kun je dan als bestuur kalmpjes aan doen en tegenvallers doorschuiven naar volgende colleges.

Niet stressen

Voor de touringcar-sector is het hoogseizoen van volgend jaar al volop in voorbereiding is het argument, dus dat uitstel is logisch. Hoe langer hoe beter, we willen de bedrijfstak niet gaan stressen. Dat iedereen al sinds 2020 wist van de plannen doet niet terzake, je kan dan niet eisen dat ze hun tijd nuttig maken met voorbereiden op de toekomst. Het was immers volop corona-tijd. Dan heb je wel iets anders aan je hoofd. Dan wil je niet lastiggevallen worden met het bedenken van bijkomstigheden als parkeerlocaties en overstappunten buiten de ring of elektrificatie van het wagenpark. Alles op z’n tijd. Rustig aan, dan breekt het lijntje niet.

Puinhopen

Met uitzondering van enkele bussen die permanent klem staan in één van de Negen Straatjes, rijden er 625 touringcars per dag door de stad. Dat zijn 220.000 voertuigbewegingen per jaar. Pakweg 7500 ton per bus geloof ik. Een beetje brug moet dat makkelijk kunnen hebben. Tenslotte reden vroeger de zware bierkarren van Heineken daar ook probleemloos overheen. Maar goed, er schijnt wat schade te zijn hier en daar.
De grachten, kades en bruggen in ons Werelderfgoed worden geleidelijk ruïnes. Dat is alleen maar extra idyllisch. In andere delen van de wereld zijn genoeg puinhopen tot Werelderfgoed verklaard. Ik zie daar geen probleem.

Gebruikelijk gezeur

Binnenstadbewoners zeggen veel overlast te ervaren. Geluidshinder, luchtvervuiling, stikstofuitstoot, toeristen. Dat is het gebruikelijke gezeur, dan moet je niet in Amsterdam gaan wonen. Dat weet je van tevoren. Dat argument hoor ik tenminste altijd op Facebook en Twitter, dus moet het wel kloppen.
Bovendien is die stikstof rond 2030 geen probleem meer.
Als Nederland in 2030 de klimaatdoelen haalt, blijft er volgens het ministerie van Financiën vanzelf veel meer stikstofruimte over voor de boeren. En dus ook voor de touringcars, zeg ik er dan zelf maar even bij. Want tractors of touringcars is feitelijk één pot nat, lijkt mij.

Eindbeeld

Nee, van mij hoeft het toeringcarprobleem niet zo overhaast te worden opgelost. Het ‘eindbeeld’ is volgens het college een touringcarvrije binnenstad, dus dat komt goed. En of dat nou in 2024 of in 2030 gebeurt, een rotzooi blijft het toch. Vervolgens komt er altijd wel een handige rekentruc op het juiste moment bovendrijven die eventuele tegenslagen in één keer oplost. Ik heb er alle vertrouwen in.

* Laatste revisie op 31 juli 2022 door Redactie AC

3 Reacties

  1. EdwinS

    Hahaha, wat fijn geschreven is dit wederom. Fijn dat er sarcasme is, de hele dag huilen is ook zo wat… Al zou een niet-sarcastisch positief stuk over bijvoorbeeld deze materie natuurlijk nóg leuker zijn. Maar dat zit er dan weer niet in, jammer genoeg…

  2. Bart

    Rijden die touringcars nog steeds niet op waterstof? Of electrisch? Die Femke Halsema toch!
    Ik was ooit op een bijeenkomst van mijn toenmalige partijtje GL, waarin gesteld werd dat toeristenbussen zowieso uit het centrum geweerd zouden worden, en dat er ‘gestreefd zou worden naar kleinschalig vervoer voor toeristen in de binnenstad’.
    Van ’toeristen’ ervaar ik in Lelystad zelfs overlast: ze ( oost-europeanen- o ja, het zullen wel gevluchte Russen zijn!-?) kamperen in de parken van Lelystad, veroorzaken overlast en worden gelukkig door de politie direct verwijderd (waarheen?- asielzoekerscentra, waarschijnlijk). Ik woon al in de rimboe, moet ik nog verder weg verhuizen? Amsterdam is al een groot probleem op zich: veel te veel mensen en veel te veel ego’s, die allemaal veel te veel ruimte willen in deze veel te kleine stad. ( Er zijn nog plekken in Nederland waar je voor weinig een huis kunt kopen: Flevoland, Friesland, Groningen, maar vertel het niet door, de makelaars krijgen het al druk…

  3. Bart

    Enerzijds staan de touringcars te keren op de raadhuisstraat of muurvast in de 9 straatjes. Anderzijds kunnen de basisschoolkinderen niet meer opstappen bij Westerdok omdat touringcars geweerd worden.
    Welkom in het pretpark! Alleen nog die laatste bewoners wegpesten en de mono-cultuur is af.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: