Amsterdam rekt gezondheidsrichtlijnen bij nieuwbouw op
Amsterdam rekt gezondheidsrichtlijnen bij nieuwbouw op

Amsterdam rekt gezondheidsrichtlijnen bij nieuwbouw op

De komende elf jaar worden 40.000 woningen te dicht bij drukke wegen gebouwd. Dit blijkt uit data-onderzoek van Investico. De lucht is er te vervuild en voldoet niet aan de gezondheidsrichtlijnen van de GGD. Als huizen te dicht bij drukke wegen worden gebouwd is er een verhoogd risico voor de volksgezondheid.

Amsterdam en Den Haag bouwen de meeste huizen naast de weg, maar horen dan ook bij de steden die de meeste huizen bouwen, aldus Investico. Veruit de meeste woningen die te dicht bij een weg komen te staan zijn huurwoningen.

Het gaat niet alleen om woningen. De gemeente Amsterdam wil met nieuwe richtlijnen dichter bij de snelwegen nieuwe scholen, kinderdagverblijven en verpleeghuizen bouwen. De bestaande richtlijnen werden in 2008 ingevoerd door het Rijk. De nieuwe voorzieningen moeten ten minste 300 meter van de snelweg komen te staan. Die mogen straks binnen 150 meter worden gebouwd. De minimale afstanden van wegen waar meer dan 10.000 motorvoertuigen overheen gaan, worden gehalveerd van 50 naar 25 meter.

Opvallend is dat de Amsterdamse GGD ‘stelt’ (er is nergens een openbaar rapport hierover te vinden) dat dit geen gezondheidsproblemen geeft. Vorig jaar nog stelde de GGD Amsterdam; “Hoe verder van de weg, hoe lager de concentratie en dus minder risico. Het advies is daarom nog steeds om gevoelige bestemmingen op zoveel mogelijk afstand van drukke wegen te situeren”. Het schijnt dat het Amsterdamse college dit zomaar kan beslissen, zegt de betrokken ambtenaar. Dat is heel vreemd. De gemeenteraad moet toch het college kunnen controleren?

* Laatste revisie op 26 juni 2024 door Redactie AC

54 x, 1 va (291023)

Eén reactie

  1. Avatar Van Suffie
    Suffie

    Ik ben het op zich hier wel mee eens, maar wat ik mis is dat het verkeer op zich in de afgelopen jaren wel schoner is geworden. Dat zou betekenen dat het netto effect op de volksgezondheid er niet door verslechtert.
    Aan de andere kant moeten we misschien wel anticiperen op het feit dat ons huidige kabinet de milieueisen met betrekking tot het verkeer niet optimaal in focus heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Total
0
Share