Schone luchtvaart vanuit Amsterdam – Dagelijks vliegen er meer dan 100 vliegtuigen naar Londen. Dat is hemelsbreed maar 360 kilometer verderop en goed te bereiken via het spoor. Maar alle Eurostars die nu op en neer gaan naar Londen kunnen al die vliegtuigen niet vervangen. Zelfs als de dienstregeling sterk wordt uitgebreid niet. Met onze buurlanden kunnen de treinverbindingen makkelijker opgevoerd worden door de nieuwe generatie intercity’s van de NS door te laten rijden naar de eerste spoorhub over de grens (petitie!). Daar kan je dan overstappen op de intercity’s van dat land. Dat vergt weinig investeringen en per trein maar een kort stukje extra en weinig personeel.

Het wordt niet snel schoner en stiller

Schoner en stiller vliegen kan niet op korte termijn. Uiteindelijk moet je toch kerosine of een andere hoog-calorische brandstof in de lucht verbranden om de zwaartekracht te overwinnen. Dat blijft vervuilend en maakt veel herrie. Batterijen zijn te zwaar en waterstof is te volumineus. Ook al lukt het met magie wel, dan moeten er ook nog nieuwe vliegtuigen voor gebouwd worden. Vliegtuigen die nu geleverd worden gaan doorgaans 30 jaar mee, dus schoner en stiller vliegen is onrealistisch op de korte termijn. Vaak wordt met schoner vliegen alleen bedoeld dat vliegtuigen de kerosine efficiënter verbranden. Dat wil de vliegindustrie graag, want kerosine is een grote kostenpost. Per passagier is dat dan schoner, maar die winst wordt dan teniet gedaan door meer passagiers in zo’n vliegtuig te proppen. Die nieuwe zuiniger vliegtuigen zijn groter. Elk slot om te landen en stijgen wordt dan gebruikt om meer tickets te verkopen. Zo wordt er niet minder gevlogen en is er geen milieuwinst.

Nieuw: de Airlander 10!

Eventuele marginale geluidswinst houdt de omgeving nog steeds wakker. Het menselijk oor merkt dat verschil niet. Zonder kerosine de zwaartekracht overwinnen kan met een ballon. Alleen die komen niet vooruit. Maar als je dat concept combineert met die van een drone dan kan het wel. Niet supersnel, maar toch wel 120 km/u. Ook kunnen er 100 passagiers mee in de Airlander 10 (vanaf 2028 op de markt). Zo kan je in 3 uur in Londen zijn! Zo’n hybride ballon-drone heeft geen Schiphol nodig. Het kan op het aangepaste dak van een station landen of op het water. De Passengers Terminal heeft een mooi stukje water dat er goed geschikt voor is.Het blijft alleen lastig om te voorkomen dat we er meer problematische Engelse toeristen mee aantrekken en juist zakelijke reizigers uit de reguliere vliegtuigen trekken. Gelukkig is de reiservaring beter. Je kan je benen strekken, rustig werken en uit de grote ramen kijken. Als je Schiphol ermee kan vermijden dan is dat ook wat waard. Misschien wel een ticketprijs die de Engelse zuiplappen afschrikt. Voor de automobilisten is er wel een extra tram nodig tussen P+R Zeeburg en de tramlus voor de Passenger Terminal, want het is voor de luie mens wel een kilometer lopen van CS naar de terminal. Hoewel dat op Schiphol normaal is.
Allemaal het onderzoeken waard! Ik vraag het de gemeente met deze petitie, teken ook!

* Laatste revisie op 30 september 2024 door Redactie AC

106 x, 1 va (291023)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.