Tot 2030 heeft Amsterdam woningbouwplannen klaarliggen, maar om de bouwambities te halen moet er in de vijf jaar daarna nog plek gevonden worden voor 20.000 extra woningen. Waar eerdere colleges kwamen met nieuwe grootschalige bouwlocaties als IJburg en Haven-Stad kiest wethouder wonen Van Dantzig voor woningbouw in bestaande wijken. De inzet is op: verdichten, verdichten en verdichten.

Een verdichte stad betekent minder ruimte voor mobiliteit. De gemeente Amsterdam gaat zich richten op mensen die bewust in de stad willen leven en werken, die kiezen voor de fiets, openbaar vervoer en deelauto’s.

Bouwhinder

Maar een verdichte stad betekent ook meer bevoorrading in de verdichtende wijken. De stadslogistiek groeit, bij de huidige aanpak, met zeker 25% tot 2035. Dan kun je wel autoluwe wensen hebben, maar dan staat de wijk straks nog steeds vol met vrachtwagens en busjes.
De bouwplannen vragen de komende jaren ook veel van bewoners in wijken waar de stad gaat bouwen. Hoe hou je de bouwhinder van geluid, onveilig bouwen in de openbare ruimte (BLVC) en bouwlogistiek in de perken? Tijdens het verbouwen moet het stadse leven gewoon doorgaan.

Het gaat bij de toekomst van stadslogistiek niet om zero emissie alleen, maar om zero impact stadslogistiek. Hoe kom je daar? Vaak staan gemeenten, bewoners en ondernemers ‘tegenover elkaar’ bij de aanpak van de problemen en gebeurt er weinig, terwijl er juist veel moet gebeuren om tot zero impact te komen.

De uitdaging

Eind vorig jaar presenteerde de wethouder verkeer het Werkplan Stedelijke Logistiek. Kritische ondernemers vinden dat dit werkprogramma nog te weinig concreet is voor de strategische besluitvorming over hun elektrische vloot, hun logistiek concept en hun hublocaties. Ondernemers kijken 10 tot 20 jaar vooruit. Ondernemers zitten niet te wachten op weer een nieuwe visie, maar op concrete en samenhangende besluiten van de gemeente. Ze willen weten waar ze aan toe zijn.

De boodschap van de wethouder wonen maakt een nieuwe aanpak van stadslogistiek in Amsterdam alleen maar urgenter. De uitdaging voor ondernemers en de gemeente is: wat pakken we nu het eerst aan? Wat heeft de meeste impact?

* Laatste revisie op 8 februari 2024 door Redactie AC

82 x, 1 va (291023)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.