Stadslogistiek via de metro

Ingang Rangeerterrein Metro Noord
Ingang rangeerterrein metro in noord – foto: ©Reinder Rustema

Naar aanleiding van de mogelijke sluiting van de Bijenkorfgarage komt de garage bovenop metrohalte Rokin ter discussie. Die slurpt ook auto’s van bezoekers naar het centrum met bijbehorende file. En als ze eruit komen moeten ze ook ergens naartoe. Een probleem.

Tegelijk maakt Walther Ploos van Amstel zich hier en overal waar er een podium voor te vinden is zorgen over de stadslogistiek.

Nemen we die twee bij elkaar dan komt bij mij de vraag op, waarom maken we niet wat gaten in de onderste verdieping(en) van de parkeergarage Rokin? Voor goederenliften naar het perron van de metro. Dan kunnen na de laatste metro ’s nachts rolcontainers aangevoerd worden en de rolcontainers met vuile was, vuilnis en retourzendingen ingeladen.

Slurf

Bij het eindpunt in Noord is op het rangeerterrein wel een lange overdekte slurf te maken voor de rolcontainers. De leveranciers duwen die er gedurende de dag in, een beetje zoals de winkelwagens bij IKEA in zo’n tunnel verdwijnen. Na de laatste metro kan de hele sliert in een metro geladen worden omdat de gangpaden er lekker breed zijn. Die metro’s staan ’s nachts toch niks te doen, dus daar kunnen er wel een paar van gebruikt worden. Bestuurders zijn dan eigenlijk ook niet nodig omdat de besturing op afstand kan.

De rolcontainers die uitgeladen worden in Noord gaan genummerd op volgorde een andere slurf in. De bijbehorende vrachtwagen mag pas het terrein oprijden als diens reeks rolcontainers aan de beurt is. Als het zover is krijgt de chauffeur op tijd een sms’je en kan hij of zij het laatste stukje er naartoe rijden.

In parkeergarage Rokin is genoeg plek om de rolcontainers klaar te zetten om gedurende de dag op te halen. Een stukje parkeergarage inhuren als berging zal gezien de vierkante meterprijs van winkels meer opleveren dan het stallen van auto’s nu.

Afval retour

De openingstijden kunnen 24/7 zijn, kom maar langs wanneer het schikt: ’s morgens de nieuwe winkelvoorraad ophalen en ’s avonds het plastic en kartonafval weer wegbrengen of gecombineerd. Of met de zakken vuile lakens erheen na het uitchecken van de hotelgasten en gelijk met de schone was weer terug naar het hotel. Over straat met een enkele rolcontainer of met een treintje die getrokken wordt door een soort Segway. Zijn die dingen eindelijk ergens goed voor. Hoewel ik verwacht dat de rolcontainer dan elektrische aandrijving krijgt en zelf op wandeltempo de weg weet te vinden zoals de bezorgrobots in de VS.

Maar om te beginnen kan hetzelfde winkelpersoneel dat ’s morgens met de metro aankomt als forens gelijk de rolcontainer meenemen naar de winkel. Dat is natuurlijk het goedkoopst.

Het wandelparadijs

Het spreekt voor zich dat de openbare ruimte dan obstakelvrij moet worden en een wandelparadijs, ook iets dat hoog op het verlanglijstje van Walther staat. Omdat het ons in Amsterdam ontbreekt aan een op rolstoelen aangepaste ruimte – ik vermoed door de dominantie van de Canta – is er dan eindelijk een dominante kracht die met dwingende reden een goede doorgang voor voetgangers zal opeisen. Die bergen bedrijfsafval hoeven dan immers niet meer via de stoeprand te worden ingezameld en de busjes en vrachtwagens hoeven niet langer op de stoep en kwetsbare bruggen te parkeren voor het laden en lossen.

Uitgang Rangeerterrein Metro In Noord - © Reinder Rustema
Uitgang rangeerterrein metro in Noord – © Reinder Rustema
17 x, 17 va (291023)
1 reactie
Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook de moeite waard
Wolf - Bron: Pixabay
Lees verder

Wolven in Amsterdam

Er waren al wolven in Amsterdam nog voor iemand ze had zien lopen.Niet van die harige, romantische schepsels uit natuurdocumentaires, nee, échte wolven: dieren die zich vermommen als mensen met abonnementen op koffiebarretjes en meningen. Maar toen men op een…
Lees verder
Openart Een Superrealistische En Gedetailleerde Foto Ultrawide En 8K Resolutie Een
Lees verder

Het spekken van de kas

Het spekken van de kas – Wat lief! Wethouder Melanie van der Horst wil dat de verkeersboetes naar beneden gaan. De huidige hoge boetes dienen volgens haar allang niet meer de verkeersveiligheid, maar voornamelijk om de staatskas te spekken. Dat…
Lees verder
Metrostation Lelylaan
Lees verder

De doodsheid van de metrohaltes

Graag vraag ik uw aandacht voor iets onzichtbaars. De doodsheid van de metrohaltes in Amsterdam en omgeving, vooral buiten de kantoor- en schooltijden. Ook de omgeving van menig tramhalte lijkt eerder ondanks dan dankzij de tram levendig. Die eindhaltes van…
Lees verder