Onlangs kwamen meerdere mobiliteitsplannen voorbij. Onder meer de aanscherping van het Meerjarenplan Verkeersveiligheid 2016-2021 Meerjarenplan Fiets 2021-2022. Eind 2019 lag er al een plan voor een autoluw Amsterdam. Het beloofde voetgangersbeleid is er nog steeds niet.

Dat voetgangersbeleid ligt sinds april 2020 helemaal stil. Intussen komt er wel steeds nieuw beleid waarbij de andere modaliteiten ruimte, tijd en geld claimen. Bijzonder. Je verwacht eerst een samenhangende aanpak voordat je die ruimte, tijd en geld weggeeft. Dat kun je maar een keer goed doen. Het creëren van meer ruimte voor de een kan niet meer zonder dat het ten koste gaat van de ander.

Alleen vanuit de fiets gedacht

In een evaluatie stellen experts: ‘Het huidige Meerjarenplan Fiets is vrij unimodaal gedacht: het denkt sterkt vanuit de fiets alleen’. Er zijn twee trends die vragen om een ander perspectief: de toenemende strijd om de beperkte ruimte en de toename van ketenmobiliteit. De druk op de ruimte manifesteert zich niet alleen in een toenemend conflict tussen de modaliteiten (soorten verkeer), maar ook in een toenemend conflict tussen verplaatsen en verblijven. 

In de evaluatie staat ook dat de fiets steeds vaker als onwenselijk wordt gezien in de autoluwe centrumgebieden. De Agenda Autoluw zet in op het verminderen van de aanwezigheid van de auto binnen de ring. Wellicht zijn parallel hieraan ook hardere maatregelen nodig dan in het huidige MJPF om de binnenstad van de massaliteit van de fiets te verlichten.’
Is de fiets de nieuwe auto? Ik hoop het niet. Een gezond en aantrekkelijk Amsterdam heeft de fiets nodig.

Fundamentele keuzes nu nodig

Er liggen voor de fiets, lopen en auto nu losse en niet afgeronde plannen. Als je die plannen bij elkaar optelt dan moet de openbare ruimte twee keer zo groot worden. Dan kan natuurlijk niet. Dat wist de coalitie bij haar aantreden. Het stadsbestuur moet nu fundamentele keuzes maken: samenhangend, toekomstvast, met een goede balans tussen verplaatsen en verblijven en waarbij niet de modaliteit maar de mensen centraal moeten staan.

21 x, 1 va (291023)

5 Comments

  1. Niets NIeuws met al die plannen. Amsterdam is zestiende eeuws gebouwd en behoudens wat gedempte grachten is er geen openbare ruimte bijgekomen. Toen hadden een paar rijken een koets met paarden, verder was het verkeer te voet – waarvoor ruimte voldoende was – en de aan-en-afvoer van neringdoenden en werkplaatsen met karren en schuiten.
    de in aantal belangrijkste beweging was te voet en de eeuwen daarna is daaraan steeds meer ruimte ontnomen, een grote aanslag was de tram en met het gemeengoed worden van fietsen en auto’s is dat een constante geweest: de sluitpost in de schaarste. Wat voor grote plannen ook, amsterdam zal nooit een voetgangersbinnenstad worden.

    mijn excuus voor de hoofdletters, er is iets met dit reactievenster, wat ik ook doe met caps lock cq unlock: alles wordt in capslock weergegeven. gebeurt alleen op amsterdam centraal.

    Avatar Van John Zwart John Zwart
  2. er is idd iets mis met dit reaxivak. Kan er alleen hoofdletters in tikken en dat schreeuwen is duidelijk niet mijn bedoeling. in alkmaar is het niet veel anders. zit er ook in dat de fietsersbond naast de ondernemers prima contact en invloed hebben op het verkeersbeleid. anwb en vvn hebben geen mensen om daar aan mee te doen. ovvertegenwoordiging als rover zien we ook zelden deelnemen aan overleggen en klankbordgroepen. er is nog wel een lange afstand wandelclub, maar die denken niet na over belangrijke looproutes door en om de binnenstad. zelf draag ik vanuit de fietsersbond ook ideeen aan voor de voetgangers. nu ik inmiddels 3 jaar dagelijks 2x 4km loop, waarvan de helft door de binnenstad, heb ik ook wel enig recht van spreken. gemeente staat hier ook voor open. door de corona zie ik enorm veel wandelaars in de stad en de parken. op plekken waar ik vaak niemand tegenkwam moet ik nu geregeld een andere afslag nemen om ruimte te bieden. voordeel is wel dat er meer mensen zwerfvuil rapen. maar het heeft nog niet geleid tot een voetgangersvereniging.

    1. Nu zie ik wel gewoon een eerste hoofletter en daarna klein. Alleen zijn de letters wit op oranje/oker en dat zal waarschijnlijk zwoartopwit worden na plaatsen.

      Even kijken of een witregel ook werkt. Kan dus weggehaald worden. Lijkt goed te werken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.