Het Parool meldt: ‘De jongste veldslag in de strijd tussen voetgangers en fietsers is op de valreep alsnog beslecht in het voordeel van de fietsers’. De stevige verkeersdrempels die onlangs door stadsdeel Centrum zijn gelegd in de Negen Straatjes worden weer weggehaald.

De dwaze man met de gele kwast ‘strikes again’. De verantwoordelijke ambtenaren wisten helemaal niets van het aanleggen van de drempels. Zelfs de schimmige Centrale Verkeerscommissie werd niets gevraagd. Bij het nemen van voetgangersvriendelijke maatregelen is structureel sprake van sabotage in de Amsterdamse uitvoering. Ze doen het zo dat het wel moet mislukken.

Drempels weer weg

De drempels waren bedoeld om de snelheid van fietsers te verminderen. Bewoners en ondernemers ergeren zich al jaren aan fietsers en scooters die te hard door de smalle straatjes fietsen. Door alle terrassen en geparkeerde fietsen moet je als voetganger wel uitwijken naar de straat. Helaas gaan de drempels dus weer weg. De betekenisloze verplaatsfunctie verdrijft de waardevolle verblijfsfunctie in de Negen Straatjes. En, dat gebeurt in de hele stad.

Fietslobby

De fietslobby heeft het over het belang van de bewoners. Flauwekul. Je hoeft er maar een uurtje te zitten en je ziet vooral overmobiele blauwe bandjes en overhaaste maaltijdbezorgers door de straat crossen. Ik zag een enkele bewoner met volle boodschappentassen de hobbel nemen. Het is tijd voor serieus verkeersonderzoek in de Negen Straatjes.

Triest is vooral dat deze coalitie tot nu toe niets heeft gedaan voor voetgangers in Amsterdam. Het beleid ‘Ruimte voor de voetganger’ ligt nu al meer dan een jaar helemaal stil en sterft een zachte dood in de ambtelijke burelen. En, de raadsleden vinden het allemaal prima. Intussen rommelt iedereen schaamteloos maar wat aan.

* Laatste revisie op 3 juni 2021 door Redactie AC

20 x, 1 va (291023)

7 reacties

  1. Ik heb begrepen dat de drempels zijn weggehaald omdat er bij de plaatsing formele fouten zijn gemaakt.

    Wat is er op tegen om de formele gang alsnog te maken en die dingen gewoon weer terug te leggen?

  2. En nog simpeler: verbied het fietsen in sommige straatjes, door van die rare hekken te plaatsen, waardoor een kinderwagen/ invalide karretje er net nog door kan, maar de maaltijdbezorger op e-fiets niet, of slechts door af te stappen. Aan de andere kant: die straatjes hadden begin 20e eeuw net zo’n probleem toen de ‘venters’ met handkarren en andere ‘weggebruikers’ moesten vechten met de wandelaars. L’histoire se répete toujours. Of maak het fietsgedeelte zo smal met zo hoge trottoirbanden dat voetgangers zich wel veilig voelen. Een smalle goot voor de fietser. Zeg maar: éénrichtingverkeer voor fietsers, en brede trottoirs. Mijn indruk is dat de gemeente niet de meest slimme ambtenaren in huis heeft voor dit soort oplossingen…

    Avatar Van Bart Van Der Kolk Bart van der kolk
  3. Ik woon in de buurt en fiets regelmatig door de 9 straatjes. De selectie en uitvoering van de verkeersdrempels waren echt vervelend en gevaarlijk voor fietsers en ik ben erg blij dat ze zijn verwijderd. Ik maak me ook zorgen over het toegenomen aantal maaltijdbezorger op e-fiets en hun hoge snelheden, maar daar zouden slimmere oplossingen voor moeten komen. En wat is dit “voetgangers” verhaal. Alle buren die ik ken fietsen regelmatig door deze straten. 9 straten mogen niet exclusief voor de wandelende toeristen zijn. Ik ben helemaal voor vergrote trottoirs, maar maak van het centrum geen museum voor toeristen, we moeten ons recht hebben om onze fietsen respectvol te gebruiken zonder gevaar of extreme overlast.

    Avatar Van Jojo jojo
    1. Mijn voorstel om vorm te geven aan de doorgaande fietsroutes door de Negen Straatjes is om voetganger en fietser radicaler te scheiden, ten koste van het doorgaande autoverkeer.

      Maak bredere stoepen zodat er een middelmatig tweerichtingsverkeer fietspad overblijft. Met hoge trottoirbanden. De voetganger stapt dan niet makkelijk even het fietspad op omdat je dan een stuk naar beneden struikelt. Hoeft ook niet, want de stoep is breder. De fietser moet opletten niet te dicht bij de rand te komen, want daar ligt een meedogenloze, niet-vergevingsgezinde rand. Je trapper moet die niet raken.

      Auto’s kunnen dan praktisch niet meer de straat in, maar hulpdiensten als het echt moet nog wel. Met twee wielen op de hoge stoep en twee op het fietspad.

      Een dergelijk fietspad leent zich niet voor gemotoriseerd verkeer, dus niet voor brom- en snorfietsen. Die rijden dan waar de auto’s rijden. Deze zomer begint de camerahandhaving op snorfietsers die fietspaden pakken waar het niet mag, dus dit zijn dan ideale plekken om de camera’s af en toe op te stellen (ze zullen door de stad circuleren tussen hotspots met veel overtredingen).

      Avatar Van Reinder Rustema ReindeR Rustema
    1. Een straat helemaal voor fietsers kan natuurlijk niet. Maar het is ook heel moeilijk om een dergelijke straat ontoegankelijk te maken voor fietsers. Ze zullen zich desnoods eerst even voordoen als voetganger om door een sluisje te komen en dan alsnog fietsen. Zoiets werkt hoogstens wanneer er een goed alternatief heel dichtbij is.

      Avatar Van Reinder Rustema ReindeR Rustema
  4. Het grootste probleem blijft toch de eeuwige toerist. Als die hoogstens te voet rondparadeert, valt de schade nog mee. Maar geen 50 fietsende Japanners zonder fietservaring of 10 dronken Britten in dat soort smalle straten. En een totaalverbod op bezorgdiensten. De bewoners en winkeliers zijn ook niet blij met dit soort ‘flitscouriers’ denk ik. Dus toch een ‘dauersperr’ die voor politie en hulpdiensten eenvoudig te omzeilen is, lijkt het meest voor de hand liggend…

    Avatar Van Bart Van Der Kolk Bart van der Kolk

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.