Dertig kilometer per uur is vanaf 8 december 2023 de maximale snelheid in de Amsterdamse binnenstad. Grote doorgaande wegen uitgezonderd. Het stadsbestuur heeft er allerlei informatie over online staan, maar nergens kan ik zo gauw vinden of dit alleen voor auto’s geldt. Zij nemen als vanzelfsprekend aan dat ik dit wel begrijp, maar zo slim ben ik dus niet. Als dit namelijk alleen voor auto’s geldt, kunnen wij ons nog verheugen op een hoop chaotische taferelen.
Festijn
Allereerst is daar de snorfiets. Die mag maar 25 kilometer per uur, maar die is altijd opgevoerd en rijdt dus altijd harder. Voorts hebben we de speedpedelec, daarmee mag met officieel 45 kilometer per uur (op de rijbaan). De gewone bromfiets mag 45 kilometer per uur (op de rijbaan). De Canta mag eveneens 45 kilometer per uur (op de rijbaan). Om het festijn compleet te maken hebben we tegenwoordig nog de Fatbike. Het is een elektrische fiets, mag dus maar 25 kilometer per uur, maar is populair bij jongeren vanaf 7 jaar en is dus altijd illegaal opgevoerd. Laten we dus bij de Fatbike rekening houden met zeventig kilometer per uur.
Links en rechts inhalen
Vanaf 8 december moet je er daarom rekening mee houden dat je als automobilist links en rechts wordt ingehaald door Canta’s en allerlei tweewielig opgevoerd elektrisch tuig. Dit zal volgens de Darwinistische principes de beoogde verkeersveiligheid zeer ten goede komen.
Bovendien wordt alles in goede banen geleid door de in onze stad altijd zeer effectieve handhaving (van 9 tot 17 uur). Het is allemaal zeer uitgekiend opgezet, want de meeste automobilisten zullen vanaf die datum de binnenstad mijden als de pest. Als hun voertuig hun lief is. Doel bereikt: binnenstad autovrij.
Voor het milieu maakt het allemaal niks uit. De uitstoot van schadelijke stoffen is zelfs hoger, want de auto rijdt in een lagere versnelling en maakt dus meer toeren.
Er wordt een woud aan nieuwe borden geplaatst om ons te herinneren aan de nieuwe snelheidsbeperking.
Taxi’s
Denk nu niet dat ik er tegen ben, tegen die 30km beperking. Het geeft een nieuwe betekenis aan het begrip ‘sluipverkeer’. Iedereen bij wijze van spreken op kousenvoeten door de stad.
Openbaar Vervoer is uitgezonderd, evenals de hulpdiensten. Over de taxi’s kon ik niks vinden, maar die zullen wel net zolang de wegen gaan blokkeren tot ze als vanouds weer met 80 over de gracht mogen.
Piepen en pingen
Als ik zelf had mogen kiezen zou ik 40 km per uur hebben ingesteld. Dat past net even lekkerder bij de versnellingsverhoudingen van een auto (Lamborghini uitgezonderd). Maar ja, dan zit je alweer zo dicht bij die vijftig. Moeilijk, moeilijk…
Nog een tip tot slot: zet je navigatie uit, want die gaat continue staan piepen en pingen dat je 2 kilometer te hard rijdt.
* Laatste revisie op 24 oktober 2023 door Redactie AC
Op 8 december worden er 3.500 borden van het type A1 onthuld. Rond met een rode rand en het cijfer 30 erin. Motorvoertuigen mogen niet harder dan 30 betekent dat.
“Motorvoertuigen zijn in de definitie van het Nederlandse Reglement verkeersregels en verkeerstekens alle gemotoriseerde voertuigen, behalve bromfietsen (inclusief snorfietsen), fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen.”
Voor gewone fietsen bestaat geen maximumsnelheid.
Voor de handhaving moeten we het vooral hebben van de ‘brave burgers’. Er zijn altijd wel 60 à 70% van de weggebruikers die zich voorbeeldig gedragen, blijkt uit data, die de gemeente van TomTom koopt. Representatieve data, en afkomstig van 15% van de populatie. De andere automobilisten kunnen er dan niet langs en conformeren zich dus noodgedwongen ook aan de nieuwe snelheid. Problematisch blijven wel de nachten en de rustige weggedeelten waar die niet zo brave burger snel gaat rijden.
Als het verkeersgedrag zich overdag “vanzelf” reguleert en ’s nacht niet, dan zou het het zwaartepunt van de verkeershandhaving logischerwijs meer naar de nachten moeten. Dus meer motoragenten met laserguns in de nachtdienst. Weet vrouwtje Halsema dit ook al, ReindeR?