Luchthaven Schiphol heeft zijn omwonenden -en daar hoor ik ook bij- een nuttig cadeau gedaan. Dat vinden ze zelf. Ik noem het een doortrapt cadeau. Daarmee hoopt directeur Benschop waarschijnlijk dat de geluidshinder van het weer toenemend aantal vliegtuigen beter wordt geaccepteerd.
Vertel! Wat is dit mooie cadeau? Het is een app. Hij heet Notifly en daarmee kunnen omwonenden bekijken welke vliegtuigen er de komende dag, gedurende welk uur, zullen overkomen op hun locatie. En dus ook wanneer er geluidshinder te verwachten is. Zelfs de baan waarop wordt geland en gestart is aangegeven.
Psychologisch spelletje
De luchthaven speelt hiermee een doortrapt psychologisch spelletje. Het streven is niet de beperking van de overlast door het terugdringen van vliegbewegingen. Nee, deze app probeert stiekem het fenomeen ‘vliegtuigoverlast’ te normaliseren. Alsof het een gegeven is, net als het weer. Zoals bij Buienradar kun je nu heel handig alvast de ramen dicht doen, naar binnen gaan als je net lekker in de tuin zat of je noise-cancelling koptelefoon opzetten. Geluidsoverlast van Schiphol is gelijk aan het weer. Een natuurverschijnsel. Niets aan te doen. Wen er maar aan.
Eigen schuld
En wanneer je toch overlast ervaart is het je eigen schuld. Je had het vooraf kunnen weten.
De app heeft zelfs nog een mogelijkheid om aan te geven dat je overlast hebt ervaren. Niemand die zich daar vervolgens een reet van aantrekt en zeker Schiphol niet. Maar je voelt je als burger dan toch gehoord, je hebt je even virtueel af kunnen reageren. Dat hebben ze liever dan dat je je in de vertrekhal gaat staan uitkleden.
Terug naar het oude niveau
Houd voortdurend in je achterhoofd dat meneer Benschop van Schiphol verwacht dat het vliegverkeer in 2024 of 2025 weer op het oude niveau zit. Maar dan zijn ze er weer hoor! Het geeft de ambitie aan: het oude niveau! Niets geleerd van de corona pandemie.
De ambitie is blijkbaar niet: beperking van het aantal vluchten, afschaffen van onnodige (korte) vluchten, gelijk economisch speelveld voor vliegtuig en trein, voldoen aan klimaatdoelen, beperking van geluidsoverlast en beperking van CO2-uitstoot.
Dus burgers van Amsterdam en omstreken: installeer die app op je telefoon en ervaar hoe je voor de zoveelste keer ‘geschiphold’ wordt.
Ook gepubliceerd op de website van de auteur.
* Laatste revisie op 8 juli 2021 door Redactie AC
De tegenzet moet zijn om geautomatiseerd aan te geven dat je overlast hebt ervaren van het overvliegende vliegtuig. Je afgedankte smartphone of tablet met kapot en te klein scherm leg je permanent neer met alleen deze app en dan een scriptje erop die bij elk overvliegend vliegtuig doorgeeft dat het overlast was.
Wie kan zoiets maken?
Geloof je echt dat Schiphol daarvan één minuut wakker zal liggen?
Er wordt gewoon iemand aangewezen de prullenbak vaker te legen.
De wakkere burger weet beter.. Zowel Schiphol als het koekoeksjong Lelystad airport proberen de burger grotelijks te belazeren: met milieurapportages, lawaai en uitstoot- rapporten en meer zand om de burger in de ogen te strooien.
Benschop is een geslepen persoon: lawaai is geen lawaai, maar ‘binnen de normen’, uitstoot is geen uitstoot maar… etc.
Mensen die overlast melden (R. Rustema) hebben daar vrijwel altijd werkelijk last van!
Wat zielig om zo over de medemens te denken…
Overigens is BAS vrijwel altijd slecht te bereiken, dus nog meer moeite om overlast te melden, WIE KAN ZOIETS MAKEN, R. RUSTEMA…