De gemeente kondigde vandaag aan nog voor de zomer de wielklem voor fout geparkeerde fietsen te introduceren. De wethouder is de overlast beu. De kosten van het verwijderen en verplaatsen van foutgeparkeerde fietsen naar het fietsdepot lopen uit de klauwen. Bovendien haalt niemand zijn fiets daar op.
De wethouder: ‘Het is pure werkverschaffing, en het werkt niet, we gaan nu voor lik op stuk. Het moet maar eens afgelopen zijn. We kunnen niet de Amsterdammers opzadelen met miljoenen investeringen in nog meer fietsparkeerkelders en fietsstewards. We moeten bezuinigen’.
Afgelopen zaterdag zei wethouder van Doorninck in de Volkskrant: ‘Ook fietsers zullen te maken krijgen met de nieuwe realiteit dat ze hun tweewieler centraal stallen en te voet verder moeten. Mensen moeten leren dat ze hun fiets niet meer overal kunnen neerzetten waar ze moeten zijn.’
Aftikken
Nadat de wielklem is geplaatst kan de eigenaar een QR-code scannen. Met een Tikkie tikt de eigenaar de boete van 90 euro af. Binnen twee uur haalt een BOA de klem weg. De eigenaar moet wel kunnen aantonen dat de fiets van hem of haar is. Anders gaat de fiets linea recta naar een fietsproject voor kansloze ouderen in het door Brexit geplaagde London. Dat gebeurt ook als de eigenaar voor de derde keer in drie maanden wordt geklemd. De wethouder: ‘wie niet horen wil moet maar voelen. In London waarderen ze onze fietsen meer dan wij hier’.
De Fietsersbond juicht het plan toe: ‘de troep moet van de stoep. De openbare ruimte is belangrijk voor de leefbaarheid van Amsterdam. Ook wij snappen dat nu. We moeten echt iets doen aan de overmobiele haasthedonisten in de stad’. De Voetgangersbond reageert gematigd enthousiast: ‘Het is weer een nieuwe stap in de aanpak van het wildparkeren van fietsen. Maar, het mag geen excuus zijn van de wethouder om het vastgelopen voetgangersbeleid nu weer uit te stellen.’
Fietser moet uit anonimiteit
Het plan voor de fietswielklem is een eerste stip op de horizon. De wethouder: ‘Ik vind dat de fietser uit de anonimiteit moet. Ze moeten aanspreekbaar zijn op hun gedrag. Hierna komt dus het fietskenteken. En, natuurlijk denken we ook na over het beprijzen van fietsen in de drukke binnenstad. Het verwijderen van parkeerplaatsen slaat een gat in onze begroting. Bovendien is lopen gezonder en kost ons niks.’
Haha, hij is goed!
”we gaan nu voor lik op stuk. Het moet maar eens afgelopen zijn. We kunnen niet de Amsterdammers opzadelen met miljoenen investeringen in nog meer fietsparkeerkelders en fietsstewards. We moeten bezuinigen’’. Fout(fiets)parkeerders moeten aangepakt worden: ze moeten betalen! Maar waar moeten ze heen als er niet geïnvesteerd wordt in fietsparkeerkelders?? Stoere taal van de wethouder die het wildparkeren niet zal oplossen. Weer een inkomstenbron voor de gemeentelijke werkverschaffing die geen oplossing biedt. 90 euro per keer… Kentekens??? Hahaha nog meer bureaucratie. En al die fiertsverhuurders dan…
John, ik wil niet lullig doen, maar let even op de datum van plaatsing van dit artikel 😉
Na al dat bloedserieuze gedoe in de tweede kamer die dag, moest ik dit artikel wel serieus nemen Milena… 🙂
He jammer, een grap. Dus er komt nog steeds geen fiets-kenteken ?