Intelligente toegang voor binnenstadsverkeer
Intelligente toegang voor binnenstadsverkeer

Intelligente toegang voor binnenstadsverkeer

Afgelopen zomer startte de voorbereiding voor intelligente toegang in de Amsterdamse Oude Binnenstad. Een volgende stap in de aanpak van verkeersoverlast tijdens de uitgaansnachten op donderdag, vrijdag en zaterdag. Voortaan is het Oudezijdegebied alleen nog toegankelijk voor bewoners en voor mensen en bedrijven die ook echt in het gebied moeten zijn. De rood-witte paaltjes maken plaats voor digitale handhavers.

Intelligente toegang is een techniek die technische mogelijkheden biedt bij het verlenen van toegang aan verschillende groepen ontheffinghouders. De gemeente Amsterdam gaat op een slimme manier toegang verlenen en digitaal regelen en handhaven. Zo weren ze onnodig en onwelkom verkeer terwijl bewoners, ondernemers en hulpdiensten daarvan geen last ondervinden. De gemeente kan verkeer reguleren of toegang verlenen voor bepaalde locaties, voor bepaalde doelgroepen en op bepaalde tijden. Steden wereldwijd gebruiken deze techniek om bijvoorbeeld vieze voertuigen of te zware vrachtwagens te weren of voorrang te geven aan verkeer van bewoners.

Prima plan

Het is een prima plan van wethouder Dijksma omdat je daarmee greep krijgt op het verkeer in de stad, laad- en losplekken kan toewijzen en voorrang kan geven aan schone en lichte voertuigen. Je kunt intelligent sturen. Is de luchtkwaliteit slecht is kun je simpel straten tijdelijk afsluiten. Als het te druk is in de stad kun je individueel reisadvies geven aan bezoekers. Dat is beter voor de doorstroming en verkeersveiligheid. 

Testfase

Het project wordt de komende jaren gebruikt om ervaringen op te doen en de techniek te verbeteren. Waarschijnlijk komen de camera’s in oktober 2020 in gebruik. Dan breekt de testfase aan, waarin de gemeente gaat testen of de camera’s de kentekens en ontheffingen goed herkennen. Ook worden de ervaringen van gebruikers gevolgd.
Loopt dit allemaal voorspoedig, dan wordt intelligente toegang in 2021 in gebruik genomen. Op basis van de ervaringen zal de gemeente kijken hoe ze het systeem kunnen verbeteren. 

Je moet als gemeente als ‘marktmeester’ wel transparante spelregels hebben. Wie mag er wel en niet in? De pilot in oude binnenstad gaat dat leren. Ongetwijfeld zal dat leiden tot stevige discussies. Dit wordt een leerzame pilot over slimmer met verkeer omgaan in de drukke binnenstad.

* Laatste revisie op 13 oktober 2020 door Redactie AC

Bez 16 x, 1 snds (291023)

2 Reacties

  1. Avatar Van Bart Van Der Kolk
    Bart van der Kolk

    Het lijkt me heerlijk dat er alleen fietsers en voetgangers in een bepaald gebied kunnen komen, al dan niet digitaal geregistreerd. Sorry, Walther, maar Amsterdam is gewoon vol van blik en onnodig vervoer, het ziften van publiek en de reden van hun komst lijkt me zeer zinvol!
    Als er zoveel mensen wonen als bijvoorbeeld in de Govert Flinckstraat (mijn oude straat) dan ontploft er op een gegeven moment wat. In mijn geval ikzelf, die verhuisde. Leefbaarheid in een stad als Amsterdam is alleen mogelijk als er veel heilige huisjes sneuvelen, bijvoorbeeld bereikbaarheid met de auto. Amsterdam zou minstens in de binnenstad geheel autovrij moeten zijn, alle VVD geschreeuw ten spijt…
    Alleen jammer dat mevrouw Dijksma nu al weer weg gaat…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Total
0
Share