De gemeente reserveert voor elk stadsdeel een paar ton om uit te laten geven door de bewoners. Verzin wat leuks en je krijgt wat geld. Zelf heb ik een voorkeur voor de wat grotere oplossingen. Maar de spelregels laten niet zoveel toe.
Bijvoorbeeld: het resultaat moet binnen een jaar op te leveren zijn. Daarom heb ik nu Centrum aan de beurt is bewust alleen gevraagd om een onderzoek en een 3D-filmpje. Dat moet echt wel lukken. Iets onderzoeken is ook nooit een overtreding van een bevoegdheid of regel. Uit het onderzoek kan blijken dat Rijkswaterstaat toestemming moet geven of dat er EU-regelgeving aan komt dat een obstakel is.
Ondertussen kunnen we daarmee wel de politiek en het electoraat op andere gedachten brengen, zeker met een mooie animatie van het eindresultaat in de toekomst.
Het probleem IJtunnel
Het gaat mij om het oplossen van het grootste obstakel voor het autoluw maken van Amsterdam, de IJ-tunnel. Die tunnel maakt het aantrekkelijk voor veel automobilisten om de stad in te rijden. In het verlengde ervan ligt namelijk een quasi snelweg van vier rijbanen tot aan het Amstelstation. Door die tunnel als bron aan te pakken kunnen daarna de Weesper en de Wibaut smaller gemaakt worden.
De tunnel gebruiken voor voetgangers en fietsers is lastig, want elke deelnemer aan de Dam tot Damloop weet dat het een fikse afdaling en klim is. Door de lengte is het ook geen fijne wandeling. Voor fietsers is de afdaling ook gevaarlijk. Wel leuk toen het een keer mocht, maar als er een fietser is die een stuurfoutje maakt dan valt er een heel peloton onderuit. Ook mag er geen tweerichtingsverkeer door een tunnelbuis, dus je kan niet een enkele tunnelbuis anders gebruiken. De oplossing is om voetgangers en fietsers in een ‘people mover’ (ja, lelijk woord) te laten stappen. Die kan veilig boven de linkerbaan rijden, veilig op een verhoogd wegdek of rails. Het autoverkeer rijdt er dan rechts naast.
People mover
Zonder duur trampersoneel rijden die karretjes dan onvermoeibaar en ongestoord rondjes van de mond van de IJ-tunnel tot aan metrostation Noorderpark en het park. Door in de IJ-tunnelmond de 8 rijbanen te reduceren tot een enkele baan in elke richting, ontstaat er ruimte voor een bescheiden stadspark. Dat kan dan functioneren als entree voor het grotere park verderop, het Noorderpark. Zo kan je een wandeling in het park beginnen in de Valkenburgerstraat ter hoogte van de Anne Frankstraat en bij het begin van de tunnel stap je in om naar het Noorderpark te gaan. Dan is de binnenstad niet langer zo arm aan parken.
Rotondes
Het autoverkeer rijdt dan niet langer rechtdoor vanuit de tunnel de Valkenburgerstraat in, maar eerst ‘omhoog’ naar het maaiveld. Via een rotonde daar kan je een smalle Nieuwe Foeliestraat bereiken, voor brandweerkazerne Nico langs. Files zullen op deze plek niet ontstaan, want al op de Nieuwe Leeuwarderweg wordt het verkeer gedoseerd door via een rotonde op het voorplein van de metro-ingang Noorderpark te rijden. Ook daar gaat het verkeer eerst omhoog om na de rotonde naar beneden te gaan. Ruimte genoeg voor een file daar, met uitzicht op de Noord-zuidlijn. Overstappen kan dan nog! Het klaverblad met op- en afritten kan zo verdwijnen en dat levert veel ruimte op om het Noorderpark te vergroten. Als je dan vanuit de stad uit de ‘people mover’ stapt dan kan je ofwel rechtstreeks naar het metroperron doorsteken of via een fiets- of voetpad naar het Noorderpark onder de Nieuwe Leeuwarderweg door. Of Noord in, via de fietspaden langs de Johan van Hasseltweg. Dat geeft fietsers ook weer een extra verbinding tussen Noord en de stad. Daar schijnt behoefte aan te zijn.
Toekomst:
* Laatste revisie op 5 april 2022 door Redactie AC
Papier (ook virtueel) is geduldig.
Een hoop gebakken lucht weer… ‘Verzin wat leuks’ lijkt mij bestemd voor echte mensen, niet voor 3D geneuzel, achter de computer geanimeerd…
Ik wordt wat moe van deze meneer… Amsterdam is meer dan geautomatiseerde valetparkings en auto’s en mobiliteitsoplossingen en dergelijke.
Amsterdam heeft heel veel LUCHT nodig, schone, wel te verstaan, en dat bereik je niet met neuzelen over auto’s.
Minder auto’s, minder consumptie, minder verspilling, minder energieverbruik, minder domheid tenslotte…
Mijn voorstellen zijn allemaal met als doel om autoverkeer te beperken. Het is in Amsterdam niet mogelijk is om per decreet een maatregel af te dwingen om “minder auto’s, minder consumptie, minder verspilling en minder energieverbruik” te realiseren.
Het vergt veel creativiteit en tactisch gemanoeuvreer om minder auto’s in de stad te bereiken. Ik kan me goed voorstellen dat zoiets vermoeiend overkomt, maar op een andere manier gaat het niet lukken. Een mitrailleurvuur aan creatieve oplossingen is de enige manier om iets te bereiken. Spaghetti tegen de muur en kijken wat er blijft plakken zeg maar. Altijd blijven aankloppen. Dat is geen geneuzel.
Met alle respect, maar welk probleem gaan we hier mee oplossen? Meer groen is altijd leuk, maar volgens mij levert de strook op deze locatie niet al te veel park op om van een winst te spreken, bovendien wordt het dan wel een parkje omzoomd door wegen.
Daarnaast knijpen we hiermee een belangrijke doorgang naar Noord af, terwijl we het er zo over eens zijn dat die verbinding uitbreiding verdiend. Hier een halve knip maken in het kader van verkeersluwheid veroorzaakt zonder twijfel een waterbedeffect. Dat is ook de reden dat de ooit te onderzoeken knip bij de Weesperstraat is uitgesteld tot de effecten zijn doorberekend.
Het probleem is de “quasi snelweg van vier rijbanen tot aan het Amstelstation.” Het zou 1,65 + 1,11 ha = 26km2 park op kunnen leveren. https://twitter.com/rrustema020/status/1512125359424421888
De doorgang naar noord wordt juist vergroot. Niet voor auto’s maar wel voor fietsers en voetgangers. Daar zijn er en willen we er meer van.
Het waterbedeffect zal op de Nieuwe Leeuwarderweg ontstaan. De enige plek waar een zee aan ruimte is ervoor. Het verkeer op die plek kan je ook nog om laten keren op genoemde rotonde. De selectie van intelligente toegang in de toekomst kan hier goed plaatsvinden. Op basis van je kenteken ben je bestemmingsverkeer en mag je de stad in of moet je omdraaien.