Bij het autoluw maken van Amsterdam gaan de beleidsmakers uit van een rationeel handelende automobilist. Middels onderzoek is redelijk betrouwbaar te voorspellen hoe die zich gaan gedragen als er obstakels door de gemeente worden opgeworpen. Maximaal 30 rijden in de stad, minder en duurdere parkeerplaatsen, een extra knip in een belangrijke route – het valt allemaal te onderzoeken.
Maar de irrationele automobilist, diegene die met een auto wil pronken, wijkt af van de massa. Die wordt door op de autoluwe stad gerichte maatregelen aangemoedigd om juist naar Amsterdam te komen. Het verhoogt je status als je meer offers moet brengen om hier te rijden.
De autospotters in de P.C. Hooftstraat zijn wat dat betreft een teken aan de wand. Het gaat die jongens alleen om de zeldzaamste en duurste auto’s. Maar eigenlijk is de ‘statusauto’ elke auto die ‘kijk mij nou’ uitstraalt. Veel auto’s zien er in Amsterdam anders uit dan op een snelweg in de spits. Ook meisjes in een Birò of hoog in een zwarte SUV zijn bezig zich te onderscheiden van de rest. Kleding alleen is niet genoeg.
Gepeupel
Juist in een autoluwe stad ben je niet alleen zichtbaarder met je statusauto, maar is bovendien meer publiek beschikbaar. Het gepeupel moet namelijk fietsen, lopen of met het ov. Mochten die ‘stakkers’ niet opkijken van je verschijning alleen, dan kan je ook je krachtige motoren nog laten brullen.
Dat is iets wat we nu al zien bij motorrijders. Die komen speciaal naar Amsterdam om hier van de inwoners – overwegend negatieve – aandacht te oogsten. Boze blikken zijn juist lonend als je ze interpreteert als afgunst. Autoluw Amsterdam is dan de plek bij uitstek om als statuszoeker te cruisen langs de terrasjes.
Middelvinger
De reputatie van Amsterdam buiten de stad geeft nog eens extra glans aan zo’n bezoekje met de auto of motor. Het is als een opgestoken middelvinger: die sufferds die hier voor veel te veel geld, veel te klein wonen kunnen zich niet eens een mooie auto veroorloven, de kleine groep die het zich het wel kan veroorloven zal dat ook graag laten zien.
Zo rest de gemeente nog maar één maatregel om in te zetten: alleen bestemmingsverkeer welkom maken in de stad. De Amsterdammer met een goed gevuld koetshuis zal het vast ook waarderen.
Dit artikel is eveneens gepubliceerd in Het Parool
* Laatste revisie op 29 augustus 2021 door Redactie AC
De irrationelen zijn een minderheid. De overheid hoeft daar geen beleid op te maken. Maar ze moet ze óok niet gaan ‘pleasen’. Dit weekend gaan er 70.000 mensen naar Zandvoort. ook een minderheid op bijna 18 miljoen. De meerderheid vind autoracen in onze kostbare kwetsbare kuststrook heel ongewenst. De overheid die dit tegen de tijdgeest tóch faciliteert is verkeerd bezig… Maar ja wat wil je, we hebben niet eens een regering.
Zeker, een minderheid. Als het alleen om inwoners ging misschien ook nog wel te verteren. Maar het autoluwe beleid zal juist een aantrekkende werking hebben vanuit de wijde omgeving. Hoe moeilijker, maar niet verboden, om hier te rijden, hoe groter de aantrekkingskracht. Dus je moet er wel wat mee, want het is juist een categorie die voor overlast en gevaar zorgt. Brullende motoren, hard optrekken, onpraktische auto’s.
Met een klein aantal dat hier rondjes komt rijden kan je al een hele dag overlast hebben. Want dat had ik nog niet eens genoemd. Ze rijden niet rechtstreeks naar een parkeerplaats of garage maar hier rondrijden is de bestemming. Ze omleiden met knips of een vcp werkt niet goed want ze rijden om te rijden. Stilstaan in een Bijenkorf-file weert ze ook niet, zo’n file is ook een bestemming.
Mensen die rondjes rijden, al dan niet met hun bolide zijn in deze tijd
rijp voor de inrichting. Behalve de VVD, en een paar D66’ers is er niemand meer voor uitbreiding van het parkeerbeleid, het stedelijk blik en de benzineauto..
Men verplaatst zich per OV, per eigen fiets met al dan niet accuondersteuning, of gewoon per benenwagen. De rest is bullshit. Valetparking is hulp aan randdebielen met verkeerde auto’s, sorry zeurkous!