Dit artikel lag al een tijdje op de plank, maar is nog actueel genoeg om de Amsterdammers de gordijnen in te jagen. Of moeten we Lisa gelijk geven?
Lisa was zes dagen in Amsterdam en London met een groep onderzoekers om te leren van de lessen hier voor de Amerikaanse mobiliteitspraktijk. De Barr Foundation is een fonds dat jaarlijks tientallen miljoenen dollars uitkeert aan onder andere klimaatinitiatieven.
De onderzoekers voerden gesprekken met experts van de gemeenten, stadsdelen, universiteiten, bedrijven en bewoners. De focus lag op de inclusiviteit van het mobiliteitssysteem, gelijkheid en kansen creëren met mobiliteit voor minderheden. Onderzoeker Lisa Jacobson van de Barr Foundation kwam met enkele stevige opmerkingen over het mobiliteitsbeleid in Amsterdam en London. Het is niet inclusief genoeg: “Europe’s Bike and Transit Systems Are a Marvel, But Only For Some“.
De Amsterdamse mobiliteits-elite reageerde wrevelig op de analyse van de Barr Foundation. Maar, hebben de onderzoekers ook niet een paar goede punten om over na te denken?
Infrastructuur is gebouwd voor de dominante cultuur
Lisa constateert na hun studiereis: “And yet, throughout the trip, I began to notice gaps in the way transportation solutions were planned. One key takeaway for me was that their approaches were not sufficient for the future of cities in the United States — and that we need to build and improve upon them”. Mensen van kleur, immigranten en minima krijgen geen prioriteit in de besluitvorming in London of Amsterdam. De infrastructuur is gebouwd voor de dominante cultuur.
Het mobiliteitsbeleid is er voor ‘iedereen’, maar sluit daarmee ook groepen uit. De recente afbouw van het Amsterdamse doelgroepenvervoer en het snoeien in het openbaar vervoer (en haltes) raakt sommige groepen harder dan anderen. Die toets op inclusiviteit en gelijkheid moet echt veel beter.
Voetgangers bestaan niet
Voetgangers bestaan niet in het Amsterdamse beleid. Pogingen om meer ruimte voor voetgangers te maken zijn tijdens de vorige coalitie(s) steeds gesaboteerd. Het voorkeursnetwerk voetgangers is er nooit gekomen. De beleden prioriteit voor voetgangers is, om het in Amerikaanse termen te zeggen, “all talk, no walk”. Terwijl lopen zoveel voordelen heeft voor onze gezondheid en sociale cohesie. Intussen wordt elke vierkante meter stoep omgevormd tot terras als het aan onze burgemeester ligt.
Een mooi geschenk
* Laatste revisie op 24 november 2022 door Redactie AC
Volgens mij is Lisa Jacobson een beetje de mobiliteitsweg kwijt… Het Amsterdamse beleid ten aanzien van voetgangers en minder mobiele mensen raakt iedereen, ongeacht afkomst of wat dan ook.. Het voetgangersbeleid kan zeker verbeterd worden, maar daar hebben we Lisa echt niet voor nodig! En ik denk niet dat het aan de burgemeester ligt dat ‘elke vierkante meter stoep omgevormd tot terras’. De beslissing daartoe is namelijk aan de Raad voorbehouden…
Mijn conclusie: een hoop lawaai om niets, maar: er mogen best wat minder auto’s en toeristen in Amsterdam…
Nogmaals: dit soort ‘wetenschappers’, daar kun je beter ‘soep van koken. (vrij naar het kinderboek van Jos Kuijer). Wat een hoop onzin wordt er verkondigd op internet! En Who the f*ck is in staat het complexe verkeersmodel van Amsterdam in (6!) dagen feilloos te beoordelen: niemand anders dan Lisa Jacobson. Ik ben Gandalf en de Barr foundation is de bron van waaruit de wereld geregeerd word (de Doemberg), zoiets dus.
Holy Shit, wat een bijdrage….
En sorry Walther, de ‘Barr Foundation’ is rijp voor onderzoek door bijv. ‘follow the money’, heb even wat ‘research’ gedaan…
Waarom worden dit soort bijdragen op Amsterdam Centraal gezet, zonder brononderzoek? Het is maar een vraag , Walther..